Situace na palubě letadla Germanwings, které se v úterý zřítilo ve francouzských Alpách, byla několik minut před havárií velmi dramatická: kapitán se zoufale dobýval do kokpitu a prosil druhého pilota, aby otevřel dveře, zatímco pasažéři propukli v paniku.

Vyplývá to z přepisu zvukového záznamu z pilotní kabiny, který v neděli zveřejnil německý deník Bild.

"Otevři proboha ty dveře!" a "Otevři ty zatracené dveře!" křičel kapitán letu z Barcelony do Düsseldorfu Patrick Sondheimer na druhého pilota, když se pokoušel dostat do kokpitu. Andreas Lubitz ale na jeho výzvy nereagoval.

Dopolední let přitom až do odchodu kapitána na toaletu probíhal naprosto rutinně.

Podle deníku Bild je na záznamu nejdříve slyšet, jak se Sondheimer cestujícím omlouvá za to, že letadlo odstartovalo s 26minutovým zpožděním, a slibuje jim, že se ho během letu bude snažit dohnat. Pak 20 minut klidně konverzuje s Lubitzem, který mu nabízí, že si může kdykoli odskočit, když to nestihl v Barceloně.

V 10:27 letadlo vystoupalo do cestovní výšky 38 000 stop (11 600 metrů) a kapitán Lubitze vyzval, aby se začal připravovat na přistání v Düsseldorfu. Když druhý pilot dokončil kontrolní proceduru, ujistil kapitána, že může kokpit opustit. Po dvou minutách je pak slyšet Sondheimera, jak předává Lubitzovi velení se slovy "Můžeš to převzít".

V 10:29 letové radary zaznamenaly, že letadlo začalo klesat. Během první minuty sestoupilo o 316 stop (100 metrů), během další minuty už ztratilo 1800 stop (550 metrů) z původní výšky.

V 10:32 se letadlo snažili kontaktovat letoví dispečeři, ale nedostali žádnou odpověď. V tu chvíli se v kokpitu rozezněl i automatický alarm, upozorňující na náhlé klesání.

Vzápětí je slyšet hlasité rány, pravděpodobně důsledek toho, jak se kapitán snaží dostat do kabiny. "Proboha, otevři ty dveře!" křičí kapitán a v záznamu lze rozeznat i první výkřiky cestujících.

V 10:35, kdy je letadlo ve výšce 7000 stop (2100 metrů), je slyšet další sérii hlasitých kovově znějících zvuků. Francouzští vyšetřovatelé už dříve uvedli, že kapitán se pokoušel zablokované pancéřové dveře otevřít i pomocí sekery.

Po minutě a půl se v kokpitu rozeznělo další automatické varování vyzývající piloty, aby začali stoupat.

V 10:38 je kromě motorů na záznamu slyšitelný dech druhého pilota, který je jinak potichu, o dvě minuty později letadlo za křiku cestujících narazí křídlem do horského úbočí a roztříští se.

Vyšetřování pádu letadla, při kterém zahynulo všech 150 lidí na palubě, se v posledních dnech soustředilo zejména na osobu 27letého druhého pilota Lubitze.

Německá prokuratura v pátek uvedla, že mladý muž trpěl nespecifikovanými zdravotními obtížemi, byl v trvalé péči lékařů, chorobu ale před zaměstnavatelem skrýval.

Německá média tvrdí, že se léčil u psychiatrů a neurologů, údajně měl také problémy se zrakem. Ačkoli panuje podezření, že druhý pilot navedl airbus k zemi úmyslně, vyšetřovatelé stále nevyloučili jako příčinu pádu technickou závadu.

Luteránský pastor Michael Dietrich pro agenturu AFP uvedl, že členové luteránské církve v německém městečku Montabaur stojí při Lubitzovi a podporují jeho rodinu, která v tomto městečku žije. 

"Je pro nás obzvlášť těžké, když je jediná oběť z Montabauru podezřelá, že celou tuto tragédii způsobila - i když to nebylo potvrzeno, tak tomu hodně nasvědčuje - a že se s tím musíme vyrovnávat," řekl pastor agentuře po nedělní bohoslužbě věnované obětem neštěstí. "Pilot a jeho rodina patří do našeho společenství a my při nich stojíme, chceme rodině pomáhat a nebudeme to skrývat," dodal Dietrich.

Pastor uvedl, že s Lubitzovou rodinou zatím přímo nemluvil. Rodinu také ještě nekontaktovali francouzští vyšetřovatelé, "v zájmu slušnosti a s ohledem na jejich bolest", řekl vyšetřovatel Brice Robin.

Ve Francii začnou identifikace obětí podle DNA

Odborníci ve Francii dosud z ostatků obětí nehody německého airbusu izolovali 78 jednotlivých profilů DNA, pomocí nichž budou provádět identifikaci. Uvedli to v neděli zástupci prokuratury v Marseille, které citovala agentura AFP. Rozsáhlá akce, při níž se stovky lidí v nepřístupném alpském terénu snaží zajistit části těl 150 obětí úterní havárie, v neděli pokračuje šestým dnem. Úřady uvedly, že všechny ostatky by měly být pohromadě do konce následujícího týdne.

"Je tu naděje, že to do konce nadcházejícího týdne zvládneme, je to pro nás naprostá priorita," citovala státního zástupce Brice Robina agentura DPA.

Teprve poté, co forenzní experti dostanou do ruky ostatky obětí, začnou odborné týmy na místě nehody zajišťovat trosky letadla kvůli dalšímu vyšetřování příčin havárie. Obzvláště pečlivě budou pátrat po druhé černé skříňce s letovými záznamy, kterou se podle Robina dosud najít nepodařilo.

Francouzská prokuratura v neděli rovněž vyvrátila zprávy některých médií, podle nichž se už podařilo identifikovat tělo druhého pilota, který je podezřelý, že zkázu letadla způsobil záměrně. "Ještě jsme neidentifikovali žádné oběti, jen stopy DNA," uvedl Robin. Získané profily se nyní budou porovnávat se vzorky DNA od příbuzných obětí.

Záchranný tým, který pracuje na místě nehody poblíž vesničky Prads-Haute-Bléone, se nyní snaží vybudovat sjízdnou cestu, kterou by se bylo možné k troskám dostat auty. Nyní je to možné jen pomocí vrtulníků nebo pěšky. Některé části roztříštěného letadla by ale nebylo možné transportovat letecky, protože jsou příliš těžké.

Související