Už staří Číňané věděli, že jeden obraz leckdy vydá za tisíc slov. Vývěsní štíty používali i středověcí hospodští a řemeslníci. Grafické značky a obrázky jsou nezbytnou součástí firemní propagace i dnes. Zatímco skvělé logo pomáhá firmě naplňovat obchodní cíle, špatná grafická značka může veškeré snahy podkopat. Přesto mnohé firmy úlohu loga podceňují a netuší, co všechno by si měly předem ujasnit.

VYCHÁZÍ PŘÍLOHA HN

Příloha Podnikání vychází v pondělí 11. května jako součást Hospodářských novin.

Tematicky se věnuje skladování. Přinášíme v ní tipy, jak vylepšit fungování firemního skladu a zvýšit jeho efektivitu, popisujeme sklady ve 21. století či radíme, jak vybrat vysokozdvižný vozík.

V příloze Podnikání dále přinášíme rozhovor se zakladateli firmy Mixit - Martinem Wallnerem a Tomášem Huberem. Český start-up přišel v roce 2010 s nabídkou individuálně namixovaného müsli. Jeho nápad zaujal, a firma tak nedávno expandovala do Kanady. 

Pokud má grafik skutečně vytvořit logo na míru dané firmě, potřebuje řadu informací, ať už jde o popis oboru podnikání, cílové skupiny či sdělení, co by logo mělo vyjadřovat. "Za nejdůležitější považuji rozepsání konkurenčních výhod. Čím se firma od konkurence liší, čím je výjimečná a proč by si měl zákazník vybrat právě ji. Na pomyslném druhém místě pak vnímám vlastnosti firmy a její hodnoty. Až poté následuje obor podnikání a zbylé otázky," upřesňuje grafik Tomáš Vachuda, který se specializuje na tvorbu log.

Ne každá firma dokáže na úvodní otázky snadno odpovědět; podle Vachudy bývá nejnáročnější definice hodnot a vlastností firmy. "Zamyslet se nad samotným charakterem služeb není tak snadné jako pouhé popsání toho, čím se firma zabývá. Klientům napomáhám přirovnáním společnosti k osobě: pokud by firma byla osobou, co by o ní dokázali říct, jak by ji popsali, jaké by měla vlastnosti," popisuje logotvůrce.

Firmám podle něj také často činí problém popsat, co by mělo logo sdělovat cílové skupině. "Někteří klienti mají pocit, že logo sdělovat nic nemusí, je to přece jen obrázek. Opak je pravdou – logo je základní prvek firemní vizuální komunikace, a je tedy vhodné, aby něco sdělovalo," říká Vachuda. 

Ve snaze ušetřit využívají někdy menší firmy různé on-line aplikace nebo grafické editory a zkoušejí si logo vyrobit samy. Co může fungovat u zájmové skupiny či malé neziskovky, však nemusí být pro podnikatele zrovna nejlepší cestou. "Tvorba log v těchto aplikacích je až moc snadná. Pracuje se zde se základními tvary a tutéž kompozici může poskládat další stovka lidí po celém světě. Navíc takové logo nemůže nikdy odrážet hodnoty firmy tak, jako když jej navrhne profesionál," podotýká Vachuda.

Text, obrázek nebo obojí?

Logo může tvořit obrázek, nápis i kombinace obou. Předností obrázkových log je jejich výstižnost a rychlost komunikace, neboť lidé se rychleji orientují v symbolech než v textu. Textová loga zase zajistí okamžitou komunikaci názvu značky nebo společnosti. Nejoblíbenější jsou loga kombinovaná, jejichž výhodou je spojení výstižného symbolu a názvu firmy. "Pokud je symbol kvalitní, přitáhne k logu pozornost. Zároveň lze symbol kdykoli od písma oddělit a využít jako zástupný piktogram například pro nějakou ikonku," popisuje grafik.

Kombinované logo používá například liberecké science centrum iQlandia – kromě černě vyvedeného názvu centra je jeho součástí grafický symbol modré barvy. "Zadání loga bylo jednoduché: mělo představovat vědu, a to tvarově, barevně, ale i typem písma. Logo tak představuje stylizaci molekuly. Zároveň je snadno zapamatovatelné a zdá se nám hravé. Chceme logem říkat: pojďte si hrát s vědou," objasňuje ředitel iQlandie Liberec Pavel Coufal.

Logo se objevuje například ve světelné formě na fasádě centra, jeho fragmenty zdobí návody exponátů i propagační předměty. "Důležité pro nás je, že logo umožňuje pracovat také pouze s fragmentem vyjíždějícím z okraje tiskoviny. Barvy loga (modrá a černá) se zároveň staly barvami společnosti, stejně jako font. Pečlivě ale hlídáme jeho správné použití a i po třech letech konzultujeme s autorem drobnosti," doplňuje ředitel. iQlandia si nechala vytvořit i varianty základního loga pro různé části společnosti, například dětský iQpark má logo barevnější a hravější, planetárium zase základní logo stylizuje do fází měsíce. 

Logo lze využít mnoha způsoby

Předpokládané použití samozřejmě určuje budoucí podobu loga – je třeba zvážit, zda se bude objevovat pouze na tiskovinách, nebo i na výrobcích či propagačních předmětech. "Pokud by se logo využívalo pouze na webu a na digitálních zařízeních, je možné si více hrát s efekty a detaily, které bývá náročné vytisknout, natož například vyšít anebo vyrýt do dřeva," uvádí příklady Tomáš Vachuda.

Zbývá vám ještě 30 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se