Československé vozy Tatra 77a a 87 se díky silným motorům a z toho plynoucích vysokých nároků na řidiče neplánovaně staly zabijáky vysoce postavených nacistů. Podle deníku The Telegraph to tvrdí britský spisovatel Stephen Cole s tím, že za volanty legendárních aut s přelomovou aerodynamickou karoserií těchto nacistů zahynulo více než v boji.

"Po invazi do Československa ve třicátých letech se mezi nacistickými vysokými důstojníky staly velmi populární," řekl Cole o tatrovkách. "Vysoce postavení nacisté jezdili v autech velmi rychle, ale ke své smůle je nevalně řídili, takže v ostrých zatáčkách ztráceli kontrolu, vyletěli ze silnice a často umírali po nárazu do stromu. Spojenci o tatrovkách mluvili jako o své tajné zbrani proti nacistům," dodal.

Kurátor Technického muzea Tatra v Kopřivnici na Novojičínsku Radim Zátopek řekl, že muzeum má fotografie, na kterých je s vozidly Tatra řada nacistů, kteří si tato auta oblíbili. O tom, že někteří z nich při nehodách zahynuli, prý slyšel. Neviděl ale žádné konkrétní dokumenty, které by to potvrzovaly.

Vůz Tatra 77, jehož duchovními otci byli šéfkonstruktér Hans Ledwinka a inženýr Erich Übelacker, byl poprvé veřejnosti představen v roce 1934; téhož roku začala výroba nejprve základního modelu a pak modelu 77a. O tři roky později zahájila automobilka montáž nástupnického modelu Tatra 87, který dostal silnější motor a vylepšený aerodynamický tvar karoserie s charakteristickou zadní ploutví.

Cole také řekl, že nacistům se elegantní tatrovky velmi zamlouvaly, výjimkou nebyl ani vůdce Adolf Hitler. "Hitler auto uviděl a byl přesvědčen, že je to vůz budoucnosti. Chtěl, aby takový automobil lidé řídili na německých silnicích," uvedl. The Telegraph v této souvislosti poznamenal, že organizátor výstavby německých dálnic a ministr nacistického zbrojního průmyslu Fritz Todt označil Tatru 87 za dálniční automobil.

To, že Němcům se tatrovky líbily, potvrzuje i fakt, že lidový automobil Volkswagen označovaný jako Brouk se inspiroval Tatrou 97, která vznikla jako levnější alternativa k Tatře 87. Německá automobilka v roce 1961 pak v rámci urovnání sporu zaplatila československému výrobci tři miliony marek, dodal The Telegraph.