"S temnou hmotou ve vesmíru je to u astrofyziků stejné jako se sexem v prvních ročnících střední školy - také o ní všichni mluví, protože všude kolem vidí, že něco takového existuje, ale nikdo neví, jak na to," tvrdí Nick Stockton z prestižního vědeckého časopisu Science.

Problém s temnou hmotou začal už před jedním stoletím, když Einstein zveřejnil svou teorii relativity. Když vědci podle těchto nových pravidel začali posuzovat kosmické děje, zjistili, že ne všechno je, jak by mělo být. Jedním z takových případů jsou galaxie rotující velkou rychlostí navzájem kolem společného těžiště. Aby se při dané rychlosti rotace takto udržely svou gravitací u sebe, musely by být mnohem hmotnější, než je hmota, kterou v nich astronomové pozorují.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

• Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.