„Zájem, který naše služba vyvolala, nás překvapil a předčil očekávání. Především z námořního přístavu v Šanghaji směrem do České republiky putuje velké množství zboží, a to nejen pro automotive průmysl, ale také pro další průmyslová odvětví,“ říká Aleksander Raczynski, generální ředitel české pobočky společnosti.

Současný trend podle něj naznačuje, že zvýšený zájem o tento logistický kanál bude pokračovat i v dalších měsících. „Společnost Gefco je připravena dále navýšit přepravní kapacitu mezi Českou republikou a Čínou a plně tak vyjít vstříc potřebám našich klientů,“ říká Raczynski s tím, že za zvýšeným zájmem klientů jsou i doplňkové služby s přidanou hodnotou, jako je celní a daňový servis

Ty zároveň podpořily rozvoj námořní sběrné služby na této přepravní lince. „Podařilo se nám výrazněji propojit oba trhy také na úrovni středních a menších podniků, které dosud o export či import z a do Číny s ohledem na složitost a cenu přepravy neusilovaly,“ upřesňuje Raczynski.

Podle průzkumu, který Gefco realizovalo na konci roku 2014, se ukázalo, že lodní dopravu využívá jedna třetina výrobních společností v České republice - nejčastěji právě jako logistické spojení s Čínou.

Její význam pro český zahraniční obchod přitom stále roste. Podle zprávy agentury Czech Trade se na obratu českého zahraničního obchodu v prvním čtvrtletí roku 2015 nejvíce účastnily Německo (29,3 %), Čína (7,0 %), Slovensko (6,9 %) a Polsko (6,8 %).

Čína se tak pro nás už stává významnějším obchodním partnerem, než je Slovensko nebo Polsko. Narozdíl od nich ale v obchodním kontaktu s Čínou značně převažuje import nad exportem. Obchodní bilance právě s touto zemí navíc zaznamenala ze všech větších obchodních partnerů největší propad, a to 100,6 miliard korun s meziročním zhoršením o 28 miliard.

Související