Se systémem na sledování firemních aut už má zkušenost řada podniků. Nejprve se rozšířil hlavně tam, kde byli správci nuceni kontrolovat pohyb rozsáhlého vozového parku. V dnešní době se ale GPS monitoringem vybavují i střední a menší společnosti, jež provozují flotilu třeba jen s několika desítkami aut.

Firemní automobily

Více o tématu správy firemních flotil a postavení zaměstnanců ve vztahu ke služebním vozidlům čtěte v příloze Firemní automobily, která vychází v Hospodářských novinách v úterý 22. září.

Z obsahu:

V dopravě je každá hodina drahá

U počítače se bezpečné jízdě nenaučíte

Na co si dát pozor při služebních cestách

Skútr ve firmě může ušetřit peníze i čas

Služební vozidlo - výhoda, ale i riziko

"Pro GPS sledování jsme se rozhodli z několika důvodů. Potřebovali jsme nepřetržitý dohled nad vozidly bez nutnosti kontaktu řidiče, což byl požadavek ze strany našich stálých zákazníků. A šlo nám také o zabezpečení vozidel, nákladu, sledování přepravních teplot zboží, sledování spotřeby a zabránění krádeži pohonných hmot," vypočítává důvody pro pořízení GPS monitoringu jednatel přepravní společnosti Frost Logistics Robert Svědík.

Jeho firma má ve správě 30 tahačů s návěsem, desítku menších rozvozových vozidel a okolo 15 dodávek a osobních aut. I proto byla investice do pořízení systému poměrně vysoká.

"V současné době využíváme už čtvrtý systém, první jsme měli před více než deseti lety. Nákup stávajícího sledovacího systému výrazně podpořil jeden z mobilních operátorů. Využíváme jej teprve od loňského května a počítáme s návratností v rozmezí tří až pěti let," dodává Svědík v rozhovoru pro úterní přílohu HN o firemních autech.

Firma Elfetex jako velkoobchod s elektronikou provozuje okolo 70 osobních a lehkých užitkových vozidel. GPS monitoring provozuje šest let.

"Hlavním důvodem bylo to, že jsme chtěli vybraným pracovníkům umožnit používání služebního vozidla pro soukromé účely. To zákon umožňuje, ale musí být splněno několik podmínek. Jednou z nich je oddělené vykazování soukromých jízd a s tím spojené vyúčtování pohonných hmot pracovníkovi. A tady vidíme jednu z největších výhod. Jízdy se automaticky načítají do internetové aplikace a řidičům odpadá nepříjemná práce s vyhotovováním knihy jízd. Stačí jen ve vozidle přepínačem zapnout buď služební jízdu, nebo soukromou," říká jednatel firmy Josef Šafařík.

25 procent

Až takové úspory celkových nákladů na provoz je možné očekávat od zavedení monitorovacích systémů vozidel.

Za velký přínos považuje také fakt, že se dá lehce dohledat, kde se zaměstnanec s vozidlem pohyboval. "Určitě nejsme 'policejní' firma, ale ve výjimečných případech, zejména když zaměstnanec dlouhodobě vykazuje špatné pracovní výsledky, je dobré se podívat, kam jezdí či naopak nejezdí," tvrdí Šafařík.

A vzpomíná: "Stalo se nám, že se řidič vyboural na zledovatělé silnici a vymlouval se na silničáře. GPS ale ukázala, že v době havárie jel stokilometrovou rychlostí."

Přívěsek na klíče nebo robustní systém

Firmy dnes mají velký výběr poskytovatelů a služeb se systémem spojených a mohou si zvolit zařízení, které jim nejlépe vyhovuje. Každá "krabička" do auta totiž umí něco jiného.

"Nejjednodušší je takzvaný GPS logger, který se vejde třeba i do přívěsku na klíče. Zaznamenává souřadnice v pravidelných intervalech. Pak stačí klíčenku zasunout do počítače a uživatel přesně vidí, kudy se pohyboval. Vzhledem k jednoduchosti tohoto zařízení lze hovořit o nákladu na pořízení mezi 1500 až 4000 korun. Za data se samozřejmě už neplatí," říká Michal Žďárský, šéfredaktor odborného magazínu Flotila, který se tématu GPS monitoringu pravidelně věnuje.

Taková klíčenka je však určena spíš k osobní kontrole a uplatní se hlavně ve firmách, které mají jen málo aut a s GPS monitoringem se chtějí seznámit nejjednodušší cestou.

"Složitější systémy využívají GPS trackery. Ty už svou polohu odesílají on-line. Umí monitorovat i další parametry, jako třeba okolní teplotu nebo vlhkost prostředí," vysvětluje Žďárský. Takový systém se pak hodí třeba pro firmy rozvážející potraviny nebo další zboží podléhající rychlé zkáze. Přístroj vyjde asi na 3000 korun a je už potřeba počítat i s provozem, který stojí okolo stokoruny měsíčně.

Nejschopnějším zařízením jsou GPS lokátory. "Ty už zajišťují monitoring celé řady údajů a hlavně umožňují široké uživatelské nastavení. Podle požadavku provozovatele lze určit frekvenci odesílaných dat a počet informací. Klidně je tak možné informovat centrálu o pohybu vozu několikrát za minutu, jiná data lze ale odesílat i v řádech dnů nebo týdnů. Cena takového lokátoru se pohybuje zpravidla okolo 4000 korun a pak je potřeba počítat ještě s paušálem za data, a to podle toho, kde se vozidla pohybují - jestli v Česku, nebo zahraničí. Obvykle to bývá mezi 300 až 400 korunami měsíčně," dodává Žďárský.

Stačí si vybrat

Poptávka po GPS monitoringu už inspirovala i tři hlavní české telekomunikační operátory, aby nabídli firmám své služby. Společnost O2 je dodává v programu Car Control, který má širokou nabídku funkcí. Kromě standardního monitorování osobních vozů, nákladních aut či stavební techniky dokáže detailně kontrolovat i stav paliva v nádrži vozidel nebo tvořit statistiky.

K dispozici je funkce dispečera, která umožní i plánování a optimalizaci tras. Systém umí kontrolovat jízdní styl řidiče. K zařízení je možné dokoupit i elektronickou pomůcku Mobileye, která varuje řidiče před případnou kolizí s jiným vozem. Veškerá data lze vyhodnocovat přes mobilní aplikace anebo je exportovat do jiných informačních systémů.

"Dále nabízíme zabezpečovací funkce vozidla, na které je možno získat slevu na pojištění z havarijního pojištění vozidla. Monitorujeme osobní, nákladní vozidla i stavební techniku. Pokročilou funkcí je dispečerské pracoviště včetně plánování tras a komunikace posádky s dispečerem přes aplikaci," říká Vlastimil Vyskočáni, který má ve společnosti O2 tuto službu na starosti.

Konkurenční T-Mobile nabízí službu Autopark. "Její součástí je dodávka GPS jednotek s instalovanou SIM kartou, odborná instalace a webová aplikace umožňující zákazníkům přehledné zobrazení jejich vozového parku," popisuje Tomáš Boura ze společnosti T-Mobile. Výhodou má být i jednoduché účtování na jedné faktuře spolu s dalšími službami operátora.

Podobnou nabídku má i třetí operátor Vodafone. Ten nabízí komplexní služby včetně hardwaru, zajištění konektivity a softwaru. Kromě měsíčního paušálu pak nabízí i možnost platit jen za opravdu přenesená data.

Cena služby by měla být u všech operátorů přibližně srovnatelná. U T-Mobilu, který jediný otevřeně hovoří o cenách, jednotka vychází na 3149 korun bez DPH plus základní tarif za odesílání dat 490 korun bez DPH a u smlouvy na dobu určitou pak 399 korun.

Náklady se rychle vrací

Náklady na pořízení GPS monitoringu silně závisí na množství provozovaných aut ve flotile. U velkých fleetů se mohou vyšplhat až na stovky tisíc plus nemalou částku za provoz. Podle odborníků se ale investované peníze poměrně rychle vrací zpět.

"Obecné statistiky hovoří o úspoře okolo 25 procent celkových nákladů na provoz vozidel. Samozřejmě výsledný dopad je velmi individuální. Závisí především na kilometrovém nájezdu aut a může se významně lišit u různých společností. Nicméně úspor je dosaženo téměř vždy," tvrdí Jan Jandečka ze společnosti Fleet Consulting, která firmám radí s nákupem a správou vozových parků. 

Zodpovědnější chování řidičů pak může mít pozitivní vliv i na spotřebu a opotřebení vozu, zmenšuje se také riziko nehody. Oblastí, kde se úspory promítnou, je tedy při instalaci GPS monitoringu několik.

Je to dáno i tím, že v dnešní době nabízejí monitorovací systémy nepřeberné množství funkcí. Dispečer může sledovat nejen trasu a rychlost vozu. Složitější a nákladnější řešení umožní do aut nainstalovat i nejrůznější snímače. Kromě kontroly teploty motoru je možné sledovat třeba hladinu paliva v nádrži, což pomůže odhalit nesrovnalosti ve spotřebě.



Car Control

Veškerá data systému Car Control lze vyhodnocovat přes mobilní aplikace anebo je exportovat do jiných informačních systémů.

Kromě standardního monitorování osobních vozů, nákladních aut či stavební techniky dokáže systém detailně kontrolovat i stav paliva v nádrži vozidel nebo tvořit statistiky.

K dispozici je funkce dispečera, která umožní i plánování a optimalizaci tras. Systém také umí kontrolovat jízdní styl řidiče. 

Podle Jandečky na firemní řidiče působí už samotný fakt, že je auto systémem vybaveno. "Odpadají pak zbytečné cesty a uživatelé se začínají celkově chovat víc zodpovědně a lépe plánují. Nemluvě o tom, že řidič, který je pod kontrolou, víc zvažuje, zda například soukromou cestu, kterou dříve vykázal jako služební, vůbec realizuje," vysvětluje jednoduchou psychologii Jandečka.

Další senzor pak může kontrolovat otevírání dveří nákladového prostoru. Pokud se třeba dveře otevřou na jiném místě, než bylo určeno při plánování cesty, systém může vyslat varovné upozornění. To se hodí třeba u kamionů, cisteren nebo vozidel přepravujících beton. U nich se dá kontrolovat pohyb míchačky.

"V minulosti tyto systémy sloužily často pouze jako elektronické knihy jízd, dnes jde o moderní nástroj pro správu a řízení autoprovozu a využívá je stále více firem. Generování knihy jízd je již pouze jednou z funkcí systému.

Monitoring vozidel ale není jen represivní nástroj ke kontrole uživatelů vozidel. "Dnešní GPS systémy jsou propracovanými IT řešeními napojenými na účetní, controllingové a další programy a nástroje," upřesňuje Jandečka.

A upozorňuje na pravidla při vykazování služebních a soukromých jízd. Moderní přístroje totiž řidiči umožní přepnout do soukromého módu a zaměstnavatel pak už nemůže sledovat, kde se s vozem pohybuje. Soukromí uživatele tak zůstává zachováno.

Zaměstnanci se bouřit nebudou

I přes zjevné výhody se některé firmy pořízení GPS monitoringu stále vyhýbají. A to i proto, že se bojí negativní reakce ze strany svých zaměstnanců.

"Služební vozidla jsou ještě stále velmi citlivým tématem. Auto je často zaměstnancem vnímáno nebo zaměstnavatelem prezentováno jako určitý benefit. Když bude nad řidičem bdít Velký bratr v podobě monitorovacího systému, může být tento benefit v očích zaměstnance ohrožen. Nespokojený a nemotivovaný zaměstnanec nepodává požadovaný výkon a spirála problému se roztáčí. Tyto a další předsudky často způsobí, že společnosti tento efektivní způsob snížení nákladů nevyužívají, nebo jen v omezené míře," tvrdí Jandečka s tím, že uživatelé velmi emotivně prožívají jakoukoliv změnu týkající se vozidel, na druhou stranu jim ale nakonec nezbude nic jiného, než si na ni zvyknout.

To potvrzují i zkušenosti z firem, které monitoring už využívají. "Jak to přijali? Většinou to brali dobře. Jsou méně otravovaní dispečery, ale přitom více hlídaní a kontrolovaní," říká Robert Svědík z logistické firmy.

A Josef Šafařík má podobné zprávy: "Lhal bych, kdybych řekl, že mi tleskali, když jsem s tímto záměrem přišel. Ale na druhou stranu ti výkonní, loajální a poctiví spolupracovníci se s tím velmi rychle smířili a neměli žádný problém. A takovýchto lidí je v naší společnosti naštěstí většina."

Související