Čína, Írán, Kuba nebo Afrika jsou nyní v centru pozornosti společné podpory exportu ministerstev zahraničí a průmyslu a obchodu. Náměstkové těchto resortů Martin Tlapa a Vladimír Bärtl v pátek představili nový katalog služeb pro exportéry. Obě ministerstva rok společně pomáhají podnikatelům v pronikání na zahraniční trhy prostřednictvím Klientského centra pro export (KCE). Nyní se k nim přidal i resort zemědělství.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"V současné době se v klientském centru stupňují dotazy na Írán," uvedl Milan Ráž z agentury CzechTrade, v jejímž pražském sídle se KCE nachází. Dodal, že maximálně do poloviny příštího roku se agentura chystá v této osmdesátimilionové asijské zemi otevřít kancelář. "Zvuk českých firem je v Íránu velmi dobrý," doplnil Bärtl, který vidí perspektivy mimo jiné v leteckém sektoru, infrastruktuře, například modernizaci železnic, či v petrochemickém průmyslu.

"V Íránu jsme o něco dál než v případě Kuby," konstatoval Tlapa, který se koncem příštího týdne chystá s prezidentem Hospodářské komory Vladimírem Dlouhým a zástupci českých firem na podnikatelskou misi na Kubu. Tato cesta má být podle Tlapy zatím spíše sondážní a i tam chce ČR, stejně jako v Íránu, navázat na historickou spolupráci a dobré jméno českých výrobků. Tlapa se na Kubě hodlá setkat i s nevládními organizacemi. Írán navštívil ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD) s podnikateli na začátku září. Padesátka zástupců českých firem v Íránu o víkendu sondovala terén pro navázání nových obchodů.

V KCE, které poskytuje přes zastupitelské úřady a zahraniční kanceláře CzechTrade služby ve více než 90 zemích, podnikatelé získají mj. informace o systému státní podpory. Největší zájem (přes 65 procent) je o přípravu jednání v konkrétním teritoriu, která zahrnuje třeba i oslovení vhodných partnerů či informace o legislativních podmínkách vstupu na trh. Základní služby jsou zdarma, placený je cílený průzkum trhu, včetně informací o konkurenci či cenového průzkumu. Velký zájem je i o ověřování obchodních partnerů a odhalování podvodných firem.

Agentura CzechTrade nyní spolupracuje například i s Ústavem jaderného výzkumu v Řeži. Rozjednány má mj. projekty v Káhiře či Jakartě. Kazachstán a Ázerbájdžán mají podle Ráže například zájem o střediska pozitronové emisní tomografie (PET), z nichž jedno z největších v Evropě je v pražské Nemocnici na Homolce.

Český vývoz do Íránu dosáhl loni 564 milionů korun. Dovezlo se zboží v hodnotě 163 milionů korun. Před deseti lety přitom byla roční hodnota vývozu čtyřnásobná. České firmy v posledních letech vyvážely do Íránu hlavně sklo, kuchyňské zboží či léky. Opačným směrem mířily vinné hrozny, ovoce, ořechy či koberce.

Na Kubu vyvezly tuzemské firmy loni zboží za 513 milionů korun. Mezi nejčastěji vyvážené zboží patří slad, zahuštěné mléko, turbíny či motocykly. Dovezlo se naopak zboží v hodnotě 268 milionů korun - nejčastěji alkohol, doutníky či káva.