Kouřící dieselové lokomotivy vlaků budou už brzy minulostí. A stejně tak vlaky poháněné elektřinou získanou z uhlí nebo jiných neobnovitelných zdrojů. Alespoň pro všechny cestující, kteří nasednou do vlaku v Holandsku po roce 2018.

Přesně do tří let budou totiž všechny holandské vlaky jezdit jen na energii získanou z obnovitelných zdrojů, tedy hlavně z větrných elektráren. Holandské železnice společně s energetickými a dopravními společnostmi Eneco, Veolia, Arriva a Connexxion podepsaly před nedávnem dohodu, podle které budou všechny holandské vlaky napájeny pouze elektřinou získanou z těchto větrných zdrojů.

V současnosti funguje na energii získanou z větru jen polovina vlaků v Holandsku. Michel Kerkhof, manažer společnosti Eneco, klíčového dodavatele plynu, elektřiny a tepla v Holandsku, prohlásil, že tento kontrakt bude znamenat revoluci v získávání a využití zelené energie nejen v železničním odvětví, ale i v dalších oborech.

„Tato dohoda je výjimečná především proto, že celé odvětví železniční dopravy výrazně sníží uhlíkovou stopu a ostatním odvětvím bude sloužit jako vzor,“ říká Kerkhof. „Doprava vytváří 20% emisí oxidu uhličitého v Holandsku. Pokud chceme dál cestovat, je důležité, abychom přestali zamořovat vzduch těmito zplodinami. Tahle dohoda dává Holanďanům možnost cestovat, a zároveň tím nepřispívat ke změně klimatu. A nezáleží přitom na vzdálenosti, kterou ujedou,“ podotýká Kerkhof.

Holandské železnice přepraví denně 1,2 milionů pasažérů a spotřebují 1,4 terrawatthodin elektřiny za rok. Cílem je, aby do roku 2018 veškerou energii do sítě dodávala společnost Eneco. A všechna elektřina, kterou Eneco dodává, má do té doby pocházet z větrných parků, jež jsou po celé zemi a také v mělkých mořských oblastech. Protože bude pro železnice potřeba skutečně velké množství energie, pouze polovina bude pocházet z Holandska a druhá bude z větrných parku v Belgii a ve Skandinávii.

Podobnou cestou se vydává i Německo, první stát, který prohlásil, že upouští od jaderné energie. Jak píše například deník The New York Times, německé železnice Deutsche Bahn se zavázaly, že do roku 2050 bude kompletně celá dráha poháněná elektřinou vyrobenou bez zplodin, tedy hlavně z větrných a solárních elektráren.

„Němečtí zákazníci nám dali jasně najevo, že chtějí, abychom se vzdali elektřiny z jádra a přiklonili se k zeleným zdrojům,“ zdůvodnil Hans-Jürgen Witschke, ředitel společnosti Deutsche Bahn Energie, která dodává energii pro německé železnice. „Je to přání zákazníků a my ho plníme. Požadavek zelené energie rok od roku roste bude růst i nadále,“ myslí si Witschke.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru