Ruský civilní letoun s 224 lidmi na palubě se v sobotu zřítil v centrální části Sinajského poloostrova krátce poté, co vzlétl z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch na jihu poloostrova a mířil do Ruska.

Nehodu nikdo nepřežil

Egyptští záchranáři již v sobotu odpoledne našli trosky stroje, práci jim však komplikoval špatně přístupný hornatý terén. Letoun je kompletně zničený, informovala agentura Reuters.

Nehodu ruského airbusu navzdory nadějím záchranářů nikdo nepřežil, uvedly egyptské úřady. Zprávu potvrdila i ruská ambasáda v Egyptě. Na palubě bylo 217 cestujících, včetně 138 žen a 17 dětí, a sedm členů posádky. Cestující podle egyptské vlády tvořilo 214 ruských občanů a tři Ukrajinci.

Příčina neštěstí letu KGL-9268 v hornaté oblasti jižně od města Aríš není dosud známa, zatím je na to příliš brzy, uvedly úřady. Záchranáři ale podle nich již v sobotu našli v troskách takzvanou černou skříňku s údaji o letu stroje. Záznam chce ruská prokuratura prozkoumat v Moskvě. Ruský prokurátor již nařídil prověřit data ze záznamníků.

Do prověření skříněk přitom není možné určit příčinu zřícení letadla, zdůraznil egyptský premiér Ismáíl.

Egyptské bezpečnostní zdroje podle Reuters na základě prvních poznatků soudí, že pád stroje nejspíš způsobila nějaká technická závada. Letoun podle nich padal kolmo k zemi.

Podle těchto zdrojů nic nenasvědčuje tomu, že byl letoun sestřelen, jak tvrdí egyptská odnož Islámského státu, která působí na Sinaji. Islamisté na síti Twitter tvrdí, že letadlo sestřelili v reakci na ruskou intervenci v Sýrii. Obavy ze sestřelení vyvolává i skutečnost, že islamisté zde v posledních měsících zabili stovky egyptských vojáků či policistů a útočili i na další cíle.

IS ve svém prohlášení neuvedl, jakým způsobem letadlo zničil. V regionu jsou sice k dispozici střely země-vzduch odpalované z ručních přenosných zařízení. Jejich použití ale odborníci vylučují, neboť letadlo letělo ve výšce 9450 metrů, což je výrazně mimo dosah takto odpálených střel. 

"V různých médiích se objevují rozmanité informace o tom, že ruské dopravní letadlo bylo údajně sestřeleno protiletadlovou raketou vypálenou teroristy. Tuto informaci není možné považovat za správnou," citoval Interfax ruského ministra dopravy Maxima Sokolova.

Letecká společnost Lufthansa nicméně mění trasy svých letů. "Z bezpečnostních důvodů," uvedl její mluvčí na dotaz deníku Welt. Letadla Lufthansy se nad Sinajský poloostrov vrátí, až bude zřejmá příčina sobotní nehody, zdůraznil. Lety odklání také aerolinky Air France-KLM. Naopak British Airways či easyJet úpravy tras podle BBC nechystají. 

České aerolinie o podobném kroku neuvažují, do Egypta ani přes Sinajský poloostrov nelétají. Ani Travel Service v současné době lety nad Sinajem neoperuje, doplnila mluvčí letecké společnosti Vladimíra Dufková.

Egyptské úřady informovaly, že postiženým letounem byl Airbus A321 s 224 cestujícími a členy posádky, který provozovala ruská letecká společnost Kogalymavia. Stroj mířil do Petrohradu. Společnost Kogalymavia - známá také jako Metrojet - patří mezi malé letecké společnosti a sídlí na západní Sibiři.

"Podle předběžných informací letoun Airbus společnosti Kogalymavia, letící na trase Šarm aš Šajch - Petrohrad, odletěl v 06:51 moskevského času (04:51 SEČ). V 07:14 nenavázal kontakt s Larnakou (na Kypru) a zmizel z radarových monitorů. Na palubě bylo 212 lidí a sedm členů posádky," sdělil podle agentury Tass Sergej Izvolskij, mluvčí ruského úřadu pro kontrolu leteckého provozu Rosavia.

Cestující, kteří měli v sobotu ráno odletět na dovolenou do Egypta s cestovní kanceláří Brisco, zůstávali v průběhu odpoledne na letišti v Petrohradu. "Ještě za námi nikdo nepřišel a nemluvil s námi, nevíme, kterým letadlem nakonec poletíme," řekla odpoledne kanálu Rossija 24 cestující jménem Angelika. "Jestli je to Kogalymavia, nechceme letět," dodala.

Pomoc Egyptu v souvislosti s pádem ruského letadla nabídl také Izrael.

Posádka před zmizením žádala o přistání 

Agentura Tass s odvoláním na káhirské mezinárodní letiště uvedla, že posádka letounu krátce před zmizením letounu z radarů žádala o přistání na nejbližším letišti. Hlásila problémy s radiostanicí. Stroj zmizel z radarů po 23 minutách od startu. Letoun byl v té době podle egyptských dispečerů ve výšce zhruba 9000 metrů.

Interfax s odvoláním na odborný portál Flightradar24 uvedl, že letoun krátce před zmizením z radarů prudce klesl z asi 9000 metrů na výšku 1500 metrů. 

Káhira ihned vytvořila krizový štáb, který se neštěstím zabývá. Na místo dopadu, jehož nalezení ztěžovalo špatné počasí v oblasti, úřady vyslaly početné záchranné týmy včetně 45 sanitních vozů. Na místo neštěstí zamířil i egyptský premiér Šaríf Ismáíl s několika ministry.

V neděli mají do Egypta dorazit i dva francouzští vyšetřovatelé spolu s šesticí technických poradců z Airbusu, vyšle je francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA. Ruský Mezistátní letecký výbor (MAK) poskytne čtyři komisaře a německý úřad pro vyšetřování leteckých nehod BFU dva zástupce.

Putin vyhlásil den státního smutku

O tragédii spolu již telefonicky hovořili prezidenti Ruska a Egypta Vladimir Putin a Abdal Fattáh Sísí.

Podle Reuters ruský prezident Vladimir Putin prostřednictvím mluvčího vyjádřil rodinám obětí hlubokou soustrast a nařídil, aby do Egypta byly neprodleně vyslány týmy záchranářů a vyšetřovatelů.

Sísí přislíbil vytvořit podmínky pro co nejširší možnou účast ruských specialistů na vyšetřování nehody. Egyptský úřad nejvyššího prokurátora již podle Reuters oficiálně povolil ruským úřadům účastnit se vyšetřování.

Ruské úřady podle Putina musí poskytnout rodinám postižených maximální pomoc. Ruský prezident rozhodl také vyhlásit na neděli den státního smutku. Rusko rovněž zahájilo vyšetřování letecké společnosti Kogalymavia za porušení leteckých pravidel, informovaly ruské agentury s odkazem na mluvčího vyšetřovací komise.

Ruský premiér Dmitrij Medveděv označil smrt 224 lidí za nenapravitelnou ztrátu.

Stroj už před lety havaroval

Ruské aerolinky Kogalymavia oznámily, že nevidí důvody k tomu, aby příčinou nehody byla lidská chyba. Pilot měl podle mluvčí aerolinek nalétáno 12 tisíc hodin. Letadlo podle aerolinek navíc nedávno prošlo celkovým servisem a mělo všechny potřebné certifikáty.

Agentura Interfax ale upozornila, že havarované letadlo prošlo poslední rutinní prohlídkou začátkem loňského roku. Byla při ní odhalena závada, kterou ale v březnu 2014 inspektoři aerolinek úspěšně odstranili, a to ve stanovených lhůtách.

Ruské zdroje píší, že stroj byl vyroben v roce 1997 a dříve patřil libanonským a tureckým aerolinkám. Tento týden mělo za sebou letadlo již větší množství letů a piloti si stěžovali na problémy s motorem.

Server Aviation Safety tvrdí, že airbus havaroval už v roce 2001. Tehdy na káhirském letišti tvrdě dosedl na ocasní část. Aerolinky Metrojet provozovaly letoun od roku 2012. 

Nejhorší letecká katastrofa za posledních 15 let

Zřícení letounu s ruskými turisty na Sinajském poloostrově patří k nejhorším leteckým katastrofám za posledních 15 let. A je zřejmě největším neštěstím v historii ruského a sovětského letectví. Dosud jím byl pád sovětského letadla Tupolev Tu-154 na vnitrostátním letu nedaleko uzbeckého Učkuduku 10. července 1985. Příčinou byla chyba pilota, zemřelo 200 lidí.

O rok dříve se zřítilo letadlo Tu-154 sovětské společnosti Aeroflot při mezipřistání v Omsku. Při neštěstí zahynulo 178 lidí, z toho čtyři na letišti.

Vůbec nejtragičtější nehodou v novodobé letecké historii je pak srážka dvou Boeingů 747 na letišti na Kanárských ostrovech, při které v březnu 1977 zahynulo 583 lidí.

K letecké nehodě v Šarm aš-Šajchu došlo také v lednu 2004, kdy se nedaleko letoviska zřítilo charterové letadlo Boeing 737 egyptské soukromé letecké společnosti Flash Air. Zahynulo tehdy všech 148 lidí, z toho 134 francouzských turistů, kteří se vraceli domů z dovolené. Přesnou příčinu nehody se nepodařilo vyšetřit.