Ruská letecká společnost Kogalymavia, jejíž letoun se v sobotu zřítil na Sinajském poloostrově, tvrdí, že stroj byl ve vynikajícím technickém stavu a ve vzduchu se prý rozpadl vlivem "působení zvenčí". Při katastrofě zahynulo všech 224 lidí, kteří byli na palubě.

Havárie Airbusu A321 je označována za nejhorší katastrofu v dějinách ruského letectví. Podle úřadů je ještě příliš brzy na stanovení jejích příčin. Vedení firmy Kogalymavia nicméně na pondělní tiskové konferenci vyloučilo, že by tragédii zavinila technická závada nebo chyba pilotů, kteří před katastrofou nic mimořádného nehlásili.

"Neexistuje souběh takových selhání systémů, který by mohl vést k tomu, aby se letadlo rozpadlo ve vzduchu. Jediným vysvětlením může být mechanické působení zvenčí," prohlásil zástupce generálního ředitele Alexandr Smirnov.

Nejmenovaný zdroj obeznámený s analýzou černých skříněk však agentuře Reuters řekl, že letadlo nebylo zasaženo zvenčí a piloti před zmizením stroje z obrazovek radarů nehlásili, že by se ocitli v nouzi. Další podrobnosti ale neposkytl.

Britský bulvární list Daily Mail s odvoláním na nejmenované experty napsal, že podle tvaru některých trosek mohl katastrofu způsobit výbuch na palubě, patrně bomby. V ruských médiích se objevily dohady, že za katastrofou mohl být "slabý výbuch" v zavazadlovém prostoru, anebo "únava materiálu" letounu, který prý dříve zavadil svým ocasem o vzletovou dráhu v Káhiře, či exploze motoru.

Podle ruského ministra pro mimořádné situace Vladimira Pučkova potrvá pátrání na místě pádu letadla tak dlouho, dokud se nenajdou pozůstatky všech obětí. 

"Bude pokračovat v pátrací operaci tak dlouho, jak bude třeba, dokud všichni mrtví nebudou převezeni do vlasti a dokud úplně nevyřešíme všechny otázky spjaté s vyšetřováním příčin tohoto neštěstí," řekl Pučkov televizi Rossija 24. Po pozůstatcích se podle ministra pátrá i za pomoci ruských bezpilotních letounů. Záchranáři podle něj už pročesali oblast o rozloze 20 kilometrů čtverečních a nyní rozšíří své pátrání po obětech na 30 čtverečních kilometrů.

Ruská pracovní inspekce Rostrud v pondělí oznámila, že aerolinky dluží svým zaměstnancům mzdy za dva měsíce. "Při prověrce letecké společnosti Kogalymavia, zahájené v souvislosti s havárií letadla, se zjistil dluh na výplatách za dva měsíce. Přesná výše dluhu se upřesňuje," uvedla inspekce.

Na kontrolu v aerolinkách podle ní osobně dohlíží šéf inspekce Vsevolod Vukolov, který ujistil, že viníci neuniknou trestu. Rostrud pro objasnění situace v Kogalymavii vytvořil speciální komisi.

Vedení firmy problém s výplatami připustilo, ujišťovalo však, že to nemá vliv na bezpečnost letů.

Kontroly v aerolinkách provádějí i další ruské úřady a společnosti v případě odhalení nedostatků hrozí ztráta licence. Nicméně Kogalymavia nadále pokračuje v letech z Ruska do turistických středisek v Turecku a v Egyptě i opačným směrem.

Letouny společnosti létají pod značkou Metrojet. Podle listu Kommersant má firma ještě čtyři letouny Airbus A321, ačkoli na webu firmy se tvrdí, že disponuje dvěma stroji A320 a sedmi A321.

Letadla společnosti měla v minulosti několik nehod. V lednu 2011 Tupolev Tu-154 začal hořet při vjezdu na startovací dráhu na sibiřském letišti Surgut, tři lidé zahynuli. O rok dříve se při nouzovém přistání Tu-154M v Íránu zranilo 46 ze 156 lidí na palubě.

Do úterý je státní smutek

V Petrohradě v pondělí brzy ráno přistál letoun s prvními 144 těly obětí nehody. Ta zbývající se stále snaží najít záchranáři. Egyptské úřady v neděli večer uvedly, že v troskách stroje byly pozůstatky 162 obětí.

Do Petrohradu se sjeli příbuzní zemřelých, od nichž chtějí úřady získat vzorky DNA kvůli identifikaci obětí, která začala v pondělí. Podle agentury DPA přivezlo speciální vozidlo pozůstatky z letiště do laboratoře forenzní genetiky. Na koordinaci prací se tam podílí i petrohradský vicegubernátor Igor Albin. Po identifikaci mají být těla předána pozůstalým.

Na petrohradském letišti Pulkovo zřídilo ministerstvo pro mimořádné situace krizový štáb. Zhruba stovka příbuzných obětí je podle agentury DPA v péči psychologů a lékařů. "Nejprve je třeba lidi vyslechnout, jen s nimi sedět, držet je za ruku. Nenechat je samotné s jejich zármutkem," vysvětlila psycholožka Natalja Kravčenková, která se přihlásila jako dobrovolnice.

Petrohrad a přilehlá Leningradská oblast prodloužily na pondělí a na úterý smutek, který prezident Vladimir Putin vyhlásil na neděli.

Charterovým spojem s výjimkou asi čtyř Ukrajinců cestovali z letoviska Šarm aš-Šajch do Petrohradu výhradně Rusové.

Krátce po startu ve výšce přes 9100 metrů začal stroj prudce klesat a poté letoví dispečeři s posádkou ztratili spojení.

K tragédii se už v sobotu přihlásilo teroristické hnutí Islámský stát. Podle expertů ale teroristé v oblasti nemají k dispozici zbraně, kterými by letadlo v takové výšce mohli sestřelit. Vyšetřovatelé nicméně nevylučují možnost pumového útoku.

Sobotní letecká katastrofa v Rusku fakticky zastavila prodeje leteckých zájezdů do zahraničí. Rusko ochromil strach z létání a operátoři čekají nejen pokles poptávky, ale i hromadné rušení již zakoupených zájezdů.

Související