Francouzská společnost CMA CGM, která je podle kapacity třetí největší kontejnerový přepravce na světě, se dohodla na koupi konkurenční singapurské společnosti Neptune Orient Lines (NOL) za 2,4 miliardy dolarů (60 miliard korun). Francouzský rejdař tím chce získat silnější postavení na linkách v Tichomoří. Podle listu Financial Times to je v tomto odvětví největší obchod za posledních sedm let.

Francouzská CMA CGM nabídla za jednu akcii singapurského konkurenta 1,3 singapurského dolaru, což je o šest procent víc než aktuální závěrečná cena na burze. NOL kontroluje singapurská státní investiční firma Temasek Holdings, která má v rejdaři podíl 67 procent. Firma nabídku francouzské společnosti přijala. CMA CGM bude uvažovat o zapsání sloučené společnosti na burze.

Situace na světovém trhu s nákladní lodní dopravou není poslední dobou dobrá. Kontejneroví přepravci bojují se stagnací globálního obchodu a nadbytečnou kapacitou na trhu. Od srpna klesl průměrný poplatek za přepravu nákladu na klíčových obchodních trasách z východu na západ o téměř polovinu.

Mnoho z kontejnerových přepravců bylo nuceno uzavřít strategické aliance nebo snížit náklady. Pomalejší ekonomický růst, ale také nižší ceny komodit a nadměrné kapacity představují podle některých analytiků riziko především pro menší rejdařské firmy.

CMA CGM provozuje kromě jiných také kontejnerovou loď Jules Verne, která je největším takovým plavidlem na světě, napsal zpravodajský server BBC. Převzetím singapurského rivala se jeho postavení na světovém trhu nezmění. Sloučená společnost by se ale s podílem 12 procent mohla stát jedničkou na transpacifických linkách, uvedli analytici.

Související