Puntičkářský pasažér "zatopil" Českým drahám. Na státního železničního přepravce poslal kontrolu z finančního úřadu a auditoři pak už šli najisto: dráhy podle nich porušují zákon o cenách, a teď jim hrozí pokuta. O českou kauzu se navíc začali podrobně zajímat i v dalších zemích Evropské unie.

Vše začalo počátkem letošního roku zdánlivě banální stížností nespokojeného občana. Tomu vadilo, že na dvou tisícovkách železničních zastávek bez pokladen, tedy hlavně v menších obcích a mimo ně, nemají cestující k dispozici podrobný ceník jízdného do různých koutů země.

Pasažéři se tak podle něj nemohou předem dozvědět, za kolik se dá cestovat od Aše po Ostravu, a mají tak ztíženou roli při rozhodování, jestli se vlakem svézt, nebo ne. Cenu jízdenky se dozvědí teprve ve vlaku, když se zeptají průvodčího. V tu chvíli si ji už od něj ale rovnou musí koupit, protože se vezou a na rozhodování je pozdě.

Finanční úřad potvrdil, že dopravce opravdu chyboval, a teď zvažuje, co s kauzou dál. Jestli železniční firmu potrestá, nebo vyhoví jejím námitkám a kauzu nechá být. Podle sazebníku může udělit až milionovou pokutu, obvykle ale v podobných případech sáhne k trestu maximálně v řádu desítek tisíc korun a připomene riziko opakované pokuty, pokud kontrolovaná firma neuvede vše do pořádku.

"Správní řízení s Českými drahami jsme dosud nezahájili, proto jakékoliv další závěry ohledně rozhodnutí i o výši pokuty jsou předčasné," komentuje situaci Petra Petlachová z Generálního finančního ředitelství.

2 tisíce

železničních zastávek v Česku nemají pokladnu, kde by se cestující mohli dopředu zeptat na cenu jízdy.

České dráhy se závěry kontroly nesouhlasí. Argumentují především tím, že ceník je dostupný na internetu a každý se před nástupem do vlaku může na cenu zeptat průvodčího.

"Úřad navíc nevzal v úvahu, že cenu jízdenky není možné v neobsazené stanici zveřejnit formou ceníku, protože cena jízdného se odvozuje od kilometrické vzdálenosti, kterou cestující nemusí znát," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Dráhy už navíc našly prvního zastánce: podpořil je Mezinárodní železniční přepravní výbor se sídlem ve švýcarském Bernu. Podle něj je rozhodnutí českého finančního úřadu v rozporu s evropským právem. "Předpokládáme, že organizace se touto problematikou bude také zabývat a celou záležitost projedná s orgány EU," dodal Šťáhlavský.

Dráhy také upozornily na možné zdražování. Pokud by měly na každé nástupiště v lese nebo na poli umístit podrobné ceny jízd na všechny zastávky po republice, a to včetně slev, musely by obrovské množství informací vtěsnat na velkoplošné tabule či do objemných knih. Takové řešení by bylo drahé a náklady by se pak mohly snadno promítnout do zdražení jízdného. Peníze by přepravci mohli chtít od krajů a měst, které si přepravu svých obyvatel objednávají.

České dráhy navíc tvrdí, že se problém týká i dalších firem. "Jde o všechny železniční i autobusové dopravce, kteří nemají ceníky na neobsazených zastávkách," řekl Šťáhlavský. Například konkurenční společnost Arriva ale prohlašuje, že si dává pozor, aby zákon plnila. Ceník, například v podobě map s tarifními pásmy, vystaví buď rovnou na zastávkách, nebo v autobusech na zřetelném místě.

"V Moravskoslezském kraji máme u všech linek uveden tarif na předních dveřích autobusu, aby byl pro cestující viditelný ještě před nástupem do vozidla a před zakoupením jízdenky," říká firemní mluvčí Ivo Novotný. Cestující se tak ještě před započetím jízdy dozví, za kolik pojede, a může vše zvážit. Pokud by s cenou nesouhlasil, může vozidlo zase opustit.