Německé ministerstvo financí prosazuje změny v mýtném systému, které by výrazně ovlivnily i menší české firmy, které vyvážejí do Německa, a řemeslníky, kteří tam mají zakázky. Mohlo by dojít i ke zvýšení cen jízdného na autobusových linkách do německých měst.

Ministr financí Wolfgang Schäuble požaduje, aby se mýtné na německých silnicích nově týkalo i nákladních vozidel pod 7,5 tuny a linkových dálkových autobusů. Schäuble tím chce zajistit více finančních prostředků pro investice do dopravní infrastruktury.

"Vzhledem k velké poptávce po investicích musíme mít společný zájem na tom, abychom odstranili současné výjimky z uživatelských poplatků za používání dálkových komunikací," uvedl Schäuble. "Je třeba prověřit možnost rozšíření mýtného i na malá nákladní auta a na dálkové autobusy."

 

Zatím nesouhlasně se k Schäubleho návrhu staví jeho koaliční partneři. Podle sociálních demokratů z SPD i ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU) by snížení hranice pod 7,5 tuny tvrdě dopadlo především na menší řemeslníky. Náklady by prý v porovnání s dodatečným příjmem z mýtného byly příliš vysoké.

Zavedení mýtného i pro menší nákladní vozy by částečně ovlivnilo česko-německý obchod. Nejvíce by pak dopadlo na menší české řemeslníky a maloobchod.

"Z dřívější studie Obchodní a průmyslové komory Regensburg, která se týkala dopadů zavedení mýta, vyplynulo, že by se obrat maloobchodu v oblastech v příhraničí snížil až o 38 procent," uvádí Martina Kábelová z Česko-německé obchodní a průmyslové komory. Náklady by se zvýšily i autobusovým dopravcům, kteří mají z placení mýta v Německu výjimku.

"Mýto je pro nás určitá nákladová položka, ale není to nic, co bychom neznali z České republiky nebo Slovenska," říká Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí Student Agency. S odhadem, jak případné zavedení mýtného ovlivní ceny jízdenek na trasách do Německa, je však podle něj potřeba počkat na detaily celého návrhu. "Na trasách do Německa je ale velmi silná konkurence, což v minulosti vedlo ke snížení cen, někde až o 50 procent," dodává Ondrůj.

V Německu jsou pro nákladní dopravu nyní zpoplatněny všechny dálnice a zhruba 2300 kilometrů silnic první třídy, které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Návrh ministerstva dopravy počítá s tím, že v roce 2018 budou pro nákladní vozidla nad 7,5 tuny zpoplatněny všechny komunikace první třídy. Těch je v Německu přes 40 tisíc kilometrů.

 

Ministerstvu dopravy však reálně hrozí, že tento termín nestihne. Vláda totiž chce zakázku na provoz mýtných bran svěřit bez výběrového řízení konsorciu Toll Collect, které spravuje současný mýtný systém. Rozhodnutí však kritizuje rakouská společnost Kapsch a rozhodla se soudně bránit.

Je tak možné, že celý proces potrvá několik měsíců a Německo nebude mít v roce 2018 mýtný systém kompletně v provozu. Tím by podle odhadů za rok přicházelo o dvě miliardy eur.

Související