Berlínská neorenesanční výstavní budova Martin-Gropius-Bau nedaleko Postupimského náměstí se každoročně v únoru promění na průmyslové srdce Berlinale. Jde o první mezinárodní trh roku a místní European Film Market letos už po prvních pěti dnech hlásil rekordní čísla. Akreditovalo se 8500 filmových profesionálů z více než stovky zemí, z toho 1500 nákupčích. Jenom pro potřeby trhu letos proběhne 1090 projekcí, 532 premiérových.

"Nejvíce se ptají na film Nikdy nejsme sami," říká Barbora Ligasová z Českého filmového centra, které má na marketu stánek. České filmy jsou letos na Berlinale vidět. Mediální pozornost vyvolalo drama Já, Olga Hepnarová, které zahajovalo sekci Panorama a získalo desítky zahraničních recenzí.

"Dělali jsme rozhovor asi se šesti polskými médii, byla tam taky španělská novinářka, dva Angličani, Finka," vypočítává režisér "Olgy Hepnarové" Tomáš Weinreb a dodává, že film míří na festivaly. "Budeme soutěžit v Sofii, já pak letím do Mexika." A další příležitosti jsou na cestě.

"Pro následující život filmu jsou festivaly další trh, dříve tvořily pár procent z příjmu, ale dnes jsou důležité," poznamenává producent snímku Nikdy nejsme sami Jan Macola a jeho režisér Petr Václav dodává, že zájem o film je velký a jedná se o distribuci v Itálii, Polsku a Francii.

Petr Václav, autor úspěšné Cesty ven, promítané předloni v Cannes, svůj nový film soustřeďuje kolem osmi postav a vedle "jistot" typu Karla Rodena tu hrají i hvězdy Cesty ven Klaudia Dudová a Zdeněk Godla. Toho v pochvalné recenzi přirovnal americký časopis Hollywood Reporter ke kanadskému herci Eriku Banovi.

"Je to neuvěřitelný talent, všichni to uznávají, a přitom je to nezaměstnaný člověk z Chomutova," říká Václav.

Studie utrpení

Snímek Já, Olga Hepnarová líčí příběh poslední ženy popravené v Československu za to, že v roce 1973 nákladním automobilem úmyslně usmrtila osm lidí. Berlínský deník Tagesspiegel ho v recenzi označil za studii utrpení a následků sociálního vyloučení. Americký časopis Variety snímek popsal jako vyrovnaný a vážný životopis, jehož téma je stále aktuální.

Producenta a režiséra Petra Oukropce už v Německu znají z jeho režijního debutu Modrý tygr. "Konečně zase film pro děti od našich sousedů," znělo tehdy z recenzí a jeho novinka z prostředí parkouru Ani ve snu, určená dospívajícím, měla dobré přijetí jak na marketových projekcích, tak u mladého publika. Hrdinové filmu dokonce po projekcích předváděli parkour přímo na pódiu.

Oukropec věří, že když chcete být ve světě vidět, nemůžete se odtrhnout od tradic. Film Ani ve snu byl do berlínské sekce Generation 14plus vybrán z 1200 filmů, ale jeho režisér má radost i z účasti snímku na festivalech ve Skandinávii, kde je tvorba pro děti velmi silná. Do soutěže festivalu ve švédském Malmö byl vybrán z 800 filmů a "utká" se tam třeba s novinkou francouzského režiséra Michela Gondryho.

"Česká kinematografie je na vzestupu, díky pobídkám pro filmaře i novému zákonu ji ve světě začínají brát vážně," míní Oukropec. A není sám.

Časopisy Variety a Hollywood Reporter zveřejnily během Berlinale obsáhlé články na téma "Nikdy nebyla vhodnější doba pro natáčení ve východní Evropě", v nichž Česká republika a barrandovská studia hrají významnou roli.

V době, kdy se kvůli proměnám na trhu v Evropě zvyšuje množství koprodukcí, se na berlínský koprodukční market dostal další český film. Celovečerní debut Michala Hogenauera je zatím ve vývoji. Na základě kvalit scénáře a vhodnosti pro mezinárodní produkci byl vybrán z 800 projektů mezi vyvolenou dvacítku.

"Koprodukční market umí vytvořit velkou poptávku, měli jsme třicet pečlivě organizovaných schůzek," popisuje Oukropec, který je producentem Hogenauerova snímku inspirovaného událostmi kolem německých sekt. Zájem o podílení se na produkci mají mimo jiné Němci, Švédové a Nizozemci, v jejichž zemích téma rezonuje. "Odjíždíme s pocitem, že si budeme moci vybírat," shrnuje Oukropec další úspěch.

Jeden z největších hráčů na Berlinale, distribuční společnost Match Factory, která tu má mimo jiné čtyři filmy v hlavní soutěži, koupila do mezinárodní distribuce právě natáčenou novinku Bohdana Slámy Bába z ledu. A čile nakupují i čeští distributoři.

Společnost Artcam uvede do tuzemské distribuce doposud nejlépe hodnocený titul soutěže, italský dokument Oheň na moři (Fuocoammare), a Film Europe má práva na další favorizované tituly: debutovou tuniskou love story Inhebbek Hedi, novinku dánského režiséra Thomase Vinterberga Komuna či německé drama 24 týdnů.