V Drážďanech se po týdnu podařilo uvolnit českou nákladní loď Albis, která u Albertova mostu blokovala dopravu na Labi. Pomoci musely dva české tanky a český remorkér Beskydy. Vyproštění plavidla, které sledovaly stovky lidí, trvalo jen několik minut. Podle první kontroly je Albis v pořádku, má jen drobné poškození nad hladinou ponoru, které ale plavbě do České republiky nebrání. Labskou plavební dráhu úřady po kontrole koryta pro dopravu znovu otevřely, napsal saský deník Sächsische Zeitung.

Dvě minuty před dvanáctou hodinou vydal remorkér troubením pokyn k napnutí tažných lan. Pásová vozidla poté s pomocí remorkéru příď lodě hladce natočila proti proudu, následně byl 80 metrů dlouhý Albis od mostu odtažen. Přímo na místě se záchrannou operací pomáhalo i 12 českých hasičů, kteří obsluhovali vyprošťovací tanky a byli i na palubě plavidla.

Na zajištění bezpečnosti celé akce se podílelo 180 lidí, vedle policie a hasičů to byli strážníci, technický dozor, říční služba a další. "Hlavní nebezpečí tkvělo v tom, že by se mohla lana přetrhnout," popsal velitel zásahu českých hasičů David Kareš. Právě kvůli tomu museli lidé opustit nábřeží. Celou akci však dobře viděli z ulice v úrovni řeky. "Před padesáti lety jsem byl u vojáků, proto jsem se přišel podívat na moderní techniku, je opravdu úžasné, že se plavidlu při akci nic nestalo," řekl pětasedmdesátiletý Dietrich Blumensaat. "Byla jsem v šoku, když jsem poprvé na vlastní oči viděla obří loď stát u mostu, moc jsem držela palce, aby se akce podařila," poznamenala další z přihlížejících.

Pro saskou metropoli bylo uvíznutí české lodi opravdovým zážitkem. Annike Müllerová z drážďanského deníku Morgenpost uvedla, že každý den se přicházelo k Albertovu mostu podívat několik stovek lidí, a to včetně celých školních tříd. Česká loď přitom blokovala dopravu na Labi už jednou v prosinci. "Není to tak, že by si místní mysleli o Češích, že to na vodě neumí. To se může stát, naopak všichni mají dobrý pocit z toho, že česko-německá spolupráce funguje," řekla Müllerová.

Právě dobrou mezinárodní spolupráci vyzdvihl i velitel zásahu německých hasičů Andreas Rümpel. "Do budoucna bych si přál, aby taková příkladná spolupráce fungovala a byla zajištěna i po právní stránce," řekl novinářům. Veškeré náklady na zásah podle něj převezme dopravce.

Odborníci po vyproštění lodi proměřili plavební dráhu, žádné problémy však neodhalili. Rümpel vysvětlil, že bylo třeba zjistit, zda se za uplynulý týden nenahromadilo na dně více sedimentů, v takovém případě by bylo nutné nánosy odbagrovat. Takový zákrok ale není nutný, říční cesta je nyní opět volná. V přístavu se během uzavírky řeky nahromadilo několik lodí, které nyní mohou vyplout do Česka. Odborníci ještě budou muset prohlédnout mostní pilíře, o které bylo nákladní plavidlo opřeno.

Loď již zkontrolovala říční policie, podle níž je plavidlo v pořádku. Lukáš Hradský, spolumajitel společnosti Evropská vodní doprava (EVD), které Albis patří, sdělil, že nad hladinou ponoru je drobné poškození, které ale plavbu neohrožuje. Plavidlo ještě v Drážďanech čeká důkladnější kontrola. Pokud bude v pořádku, bude moci Albis odplout do Česka.

Hradský již dříve sdělil, že jejich loď má povolení pro plavbu k nejbližší loděnici. "Pojedeme do Děčína, kde loď vytáhneme na sucho, provedeme revizi motoru a převodovky a zjistíme, jaký je její technický stav," uvedl Hradský. Teprve poté bude EVD řešit náklady na celou akci. Nejdražší bude podle Hradského pomoc německých hasičů a vykládka soli. "Odhaduji vše na zhruba milion až dva miliony korun, ale žádná faktura nám zatím nepřišla," řekl.

Česká loď v době nehody převážela 800 tun soli, náklad se před záchranou musel vyložit. Vykládku komplikovaly problémy se sacím bagrem, neboť kvůli vlhku sůl hrudkovatěla a zařízení ucpala. List Sächsische Zeitung po pondělním úspěšném zásahu hasičů poznamenal, že Drážďany se zbavily svého slaného problému.

Loď Albis uvázla u drážďanského Albertova mostu minulé pondělí pozdě večer. Drážďanský vodní a plavební úřad po nehodě uvedl, že loď zřejmě najela na mělčinu a silný proud ji strhl ke straně.

Albis není podle drážďanského dopravního muzea první lodí, která u Albertova mostu uvázla. Z dochovaných fotografií je patrné, že v letech 1916 a 1937 se udály stejné havárie. V březnu 1916 se člun s nákladem uhlí po bočním nárazu do pilířů potopil.

Zástupce ředitele drážďanského vodního a plavebního úřadu (WSA) Karsten Wild i tak podle deníku Bild považuje nynější incident za výjimečný. Podle WSA je nynější havárie na Labi v Sasku nejhorší od roku 1978.

Loni v prosinci zablokovala lodní dopravu na Labi v Drážďanech na několik dní nákladní loď české společnosti ČSPL, a.s., která uvázla na mělčině nedaleko Mariánského mostu. Vyprostit se ji podařilo až pomocí vodní vlny, kterou z Čech poslalo Povodí Labe.

Související