Češi slevám v obchodech věří méně, jejich výši si stále více lidí ověřuje. Zatímco před třemi lety tak činilo 73 procent spotřebitelů, nyní to je 84 procent. Většina z nich především porovnává cenu po slevě s cenou, za kterou zboží prodává konkurence. Méně lidí zjišťuje, za jakou cenu obchodník zboží nabízel v minulosti. Vyplývá to z průzkumu vyhledávače slev Skrz.cz.

Vliv slev na nákupní rozhodování Čechů za poslední tři roky zesílil. Zvýšil se zejména počet lidí, kteří výprodeje cíleně vyhledávají. V roce 2013 to bylo 32 procent lidí, nyní je to 37 procent. Stejně jako před třemi roky zhruba desetina lidí přiznává, že na ně sleva nemá žádný vliv, a jen necelé jedno procento respondentů se slevám při nákupu záměrně vyhýbá.

Opatrnost lidí vychází z jejich zkušeností. Již téměř tři čtvrtiny z nich se při nákupu na internetu setkaly s uměle vytvořenou slevou. Osmnáct procent spotřebitelů uvádí, že jim na slevách ze všeho nejvíc vadí právě jejich nevěrohodnost. Stejný podíl lidí v průzkumu uvedl, že slevy většinou nejsou na produkty, které je právě zajímají.

"Problémem je především nadměrné množství slev. Lidé jsou jimi přehlceni a opravdu výhodné nabídky jim v praxi často utíkají," uvedl Petr Kováčik ze Skrz.cz. Právě obtížná možnost zorientovat se a rozpoznat výhodnou nabídku vadí na slevách ze všeho nejvíce každému desátému oslovenému.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Výše slevy při nákupu je klíčová pro pouhá dvě procenta dotázaných. Téměř pro 40 procent lidí je nejdůležitější, aby sleva neměla vliv na kvalitu zboží nebo služby.

Za porušení předpisů během slevových akcí dostali loni obchodníci od České obchodní inspekce 1409 pokut ve výši 13,3 milionu korun. Nedostatky zjistili inspektoři ve 43 procentech z 4500 prodejen nabízejících zlevněné výrobky nebo služby. Nejčastěji prodejci porušovali povinnost řádně informovat spotřebitele o ceně nabízených výrobků nebo služeb.