Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) předběžným opatřením pozastavil tendr Královéhradeckého kraje na autobusové dopravce za 5,6 miliardy korun bez DPH. Na úterý plánované otevírání obálek s nabídkami uchazečů kraj zrušil, řekla v pondělí mluvčí kraje Martina Götzová. Zadávací podmínky tendru, který měl vybrat dopravce pro roky 2017 až 2026, kritizují autobusové odbory. Odboráři žádají zrušení soutěže. Vyjádření antimonopolního úřadu zjišťujeme.

Mohu potvrdit, že jsme vydali v uvedené věci předběžné opatření, jímž bylo zastaveno celé zadávací řízení. Úřad má důvodné podezření, že zadávací podmínky nemusí být stanoveny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, a nabídky sestavené dle těchto podmínek tedy mohou být neporovnatelné," uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Úřad podle něj sáhl k předběžnému opatření, aby se neotevřely obálky s nabídkami. "Ve věci probíhají v současné době dvě prvostupňová řízení," dodal Švanda.

Rozhodnutí ÚOHS podle Götzové neobsahuje věcné odůvodnění, takže kraj v současné době neví, co k tomuto předběžnému opatření antimonopolní úřad vedlo. "Každopádně nás tento krok, který přišel těsně před otevřením obálek, překvapil. První stanovisko ÚOHS z konce února letošního roku říkalo, že náš tendr je v pořádku a může pokračovat. Před 14 dny nám zakázal podepsat smlouvu s případným vítězem, ale o zákazu otevřít obálky vůbec nebyla řeč," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Karel Janeček (ČSSD).

Novou situaci bude kraj analyzovat a bude také zjišťovat důvody rozhodnutí antimonopolního úřadu. Podrobnosti k dalšímu postupu kraj chce kraj zveřejnit v úterý na tiskové konferenci.

Odbory pozastavení tendru přivítaly. "Ukázalo se, že máme pravdu a nejsme banda hlupáků. Je to vítězství zdravého rozumu nad neznalostí politiků," řekl odborový předák ve společnosti BUSline Jiří Kuchynka. Vypsaný tendr podle něj vedle toho, že neřeší růst platů řidičů, má řadu vad a chyb. "Jediným správným řešením je zrušení tendru a vypsání nového," řekl Kuchynka. Minulý týden odbory přišly s analýzou, že v tendru přichystané jízdní řády jsou tak časově napjaté, že budou nutit řidiče k nebezpečné jízdě.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Kraj se zrušení tendru brání. "Právní posudky, které má kraj k dispozici, však hovoří jasně: není zákonný důvod pro zastavení soutěže. Jinak by se kraj vystavoval riziku pokuty ÚOHS až do výše 40 milionů korun," uvedla mluvčí kraje.

Odbory s výhradami vůči tendru poprvé vystoupily v závěru loňského roku. Kraj po jejich tlaku následně v polovině ledna změnil zadávací dokumentaci tendru například v části řešící odměňování řidičů autobusů a nákladů dopravy a termín otevírání obálek několikrát posunul. Krajem provedené změny v zadávací dokumentaci odbory označily za kosmetické.

Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nynější soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru