Poté, co Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) rozšířil možnost přepravy jízdních kol v soupravách metra a tramvajích, přišla řada také na autobusy. V těch bylo doposud převážení bicyklů nevhodné vzhledem k prostorovým podmínkám. Na linku číslo 147 však nyní míří speciálně upravené autobusy pro cyklisty. Dopravní podnik se tak snaží podporovat mobilitu obyvatel hlavního města a ekologii dopravy.

Interiér autobusů je řešený tak, aby se do něj vešly například kočárky a invalidní vozíky, pro jízdní kolo už místo nezbývalo. Nové autobusy se s tímto nedostatkem vypořádají po svém: DPP nakoupil zařízení, která jízdní kola přepraví na zadní části vozu. Nehrozí v tom případě ani žádné riziko znečištění vnitřních prostor a komplikací při náhlém brzdění.

"Na horách jsou velmi oblíbené skibusy a věřím, že nové pražské cyklobusy budou neméně populární," říká s nadějí náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Cyklobusy, na které se vejde šest jízdních kol, prozatím pojedou v úseku mezi zastávkami Dejvická a Suchdol, nejprve do kopce ve směru z centra. "Trasu jsme zvolili z důvodu, že přeprava v této oblasti není s jízdním kolem přímo dostupná pomocí městské hromadné dopravy a navíc je na ní významné převýšení," vysvětluje volbu lokality Aneta Řehková z DPP.

Speciální nosiče budou v pracovních dnech instalovány na každý druhý spoj, o víkendu je budou mít autobusy všechny. Časový interval mezi cyklobusy bude přibližně 30 minut. Upevnění kola do nosiče a jeho následné vyložení by měli zajišťovat sami cestující. Ti od řidiče cyklobusu obdrží visačky s informací o poloze kola na nosiči, aby nedocházelo k záměnám a odcizením. Služba bude stejně jako v dalších prostředcích hromadné dopravy zcela zdarma.

Cílem projektu je především zajištění většího komfortu cestujícím, kteří se potřebují s jízdním kolem pohodlně probojovat z centra města. Cyklobusy se totiž dají dobře využívat i v případě hustého provozu na silnicích. Zkušební provoz linky číslo 147 by měl být zahájen 21. května a potrvá nejspíš až do října tohoto roku, následně se vyhodnotí jeho úspěšnost a efektivita. V budoucnu by tak mohly být nosiče pro jízdní kola instalovány sezonně na dalších linkách.

S bicyklem mohou cestující zatím do metra a tramvají, výjimkou není ani lanová dráha na Petřín. V metru, kam lze kolo v některých stanicích přepravit pomocí výtahu, jsou k dispozici vždy první a poslední plošiny jednotlivých vozů soupravy s výjimkou té úplně první. 

V případě tramvají je přeprava jízdních kol trochu komplikovanější, protože je limitována směrem jízdy a časem. Kolo si sem nesmí cestující vzít pouze mezi 14. a 19. hodinou, a také v případě, pokud jede tramvaj směrem do centra. Prostory pro kola přímo vyhrazeny nejsou, poslouží však místa pro kočárky.

Související