Ukrajinský server centra Mírotvůrce se v pátek ironicky omluvil za to, že 10. května zveřejnil "zastaralý" seznam novinářů akreditovaných u proruských separatistů na východě Ukrajiny. V této souvislosti zároveň umožnil stažení seznamu nového, "aktualizovaného".

Mírotvůrce na webu před 10 dny vyvěsil soupis novinářů i s jejich osobními údaji, včetně telefonních čísel a e-mailových adres. Na tomto seznamu bylo celkem 4068 žurnalistů, včetně zpravodajů řady ruských médií, agentur Reuters a AFP, stanice BBC, televizí ARD a ZDF a rovněž České televize, Českého rozhlasu a časopisu Respekt.

Server o sobě tvrdí, že pátrá po činech ohrožujících ukrajinskou národní bezpečnost i bezpečnost celého světa. Zveřejnění seznamu označil za nezbytné, "neboť vycházíme ze skutečnosti, že tito novináři spolupracují s bojovníky teroristické organizace a to je důležitá informace, kterou my, občané Ukrajiny, musíme znát".

Zveřejnění seznamu vyvolalo rozhořčenou reakci především dotyčných novinářů, kteří obvinění ze spolupráce se separatisty odmítli. Kritika se ozvala i z řad ukrajinských činitelů a rovněž od Evropské unie.

"Po zveřejnění jsme viděli, jaký veřejný zájem a diskuse seznam vyvolal. Mnozí novináři od nás požadovali omluvu a my jsme nakonec pochopili proč. Z tohoto důvodů se kolektiv centra upřímně omlouvá, neboť se ukázalo, že seznam skutečně není nejčerstvější. Jde o to, že... byl získán od takzvané ministryně propagandy teroristické organizace 'DLR' Jeleny Nikitinové v prosinci 2015 a obsahoval jen něco přes čtyři tisíce položek," uvádí se ve zprávě umístěné v pátek na webu Mírotvůrce.

Centrum pak tvrdí, že disponuje "čerstvějším" soupisem z letošního února, který má od náměstka Nikitinové a který obsahuje 5412 záznamů. Je v něm prý, kromě "místní proruské teroristické sebranky", 2082 ruských a 1816 zahraničních novinářů.

I nový soupis obsahuje jména spojená s Českou republikou. Je mezi nimi rovněž několik koordinátorů organizace Člověk v tísni působících na Ukrajině. Některá jména se v seznamu opakují.

Mírotvůrce opětovné zveřejnění seznamu novinářů akreditovaných u proruských separatistů v Donbasu zdůvodňuje poukazem na dva články v ukrajinské ústavě zmiňující informační bezpečnost země a zveřejňování i utajovaných informací, jež jsou předmětem veřejného zájmu.

Související