Už je téměř jisté, že 10 procent navíc ke svému platu učitelé nedostanou. Státní rozpočet s tím nepočítá. Také slibovaný spravedlivější systém odměňování, tedy ne podle tabulek, ale skutečných úspěchů ve vzdělávání dětí, je nyní ohrožen.

Ministerský návrh kariérního řádu pro učitele odmítla s velkými výhradami pracovní komise Legislativní rady vlády. Nově mají být učitelé rozřazeni do tří stupňů − začínající, samostatný a výjimečný učitel. S každým postupem se jim zvýší plat, podle návrhu o pět tisíc korun. Jestli učitel postoupí, má rozhodnout komise. Učitelé si budou sestavovat portfolio a dokazovat, co všechno ve své práci dělají a že se profesně posunuli.

Jenže legislativní rada soudí, že to nebude objektivní. "Pracovní komise říká, že návrh kariérního systému nezaručuje objektivní podmínky pro postup do dalších stupňů," uvedla tisková mluvčí rady Olga Jeřábková s tím, že kvůli velkým výhradám musí ministerstvo návrh předělat.

Platy učitelů jinak

◼ Učitelé by už neměli dostávat platy podle tabulek, ale podle toho, jak úspěšní ve vzdělávání jsou.

Takzvaný kariérní řád, který připravuje ministerstvo školství, je rozdělí do tří stupňů.

◼ V 1. stupni budou absolventi univerzit (začínající učitel).

◼ Pokud po dvou letech složí atestaci, přesunou se do 2. stupně (samostatný učitel).

◼ Ti nejlepší dostanou šanci postoupit do 3. stupně (výjimečný učitel), budou pomáhat začínajícím učitelům a sníží se jim úvazek.

◼ Až se celý systém rozjede, měl by přijít na tři miliardy ročně.

"Jako problematické viděla pracovní komise to, že pokud se má atestační řízení pro druhý kariérní stupeň konat ve škole, nemusí mít všechny
instituce srovnatelný přístup. Zabývala se i procesními pravidly atestačních řízení," říká náměstkyně ministryně školství pro
legislativu Dana Prudíková.

Jak zajistit maximální transparentnost, nezávislost a objektivitu hodnocení schopností učitele, ministerstvo teprve zvažuje.

Kariérní řád se přitom bude předělávat už podruhé. Tři roky připravovala skupina odborníků návrh, který počítal se čtyřmi kariérními stupni.

Stálo to 30 milionů korun z evropských fondů, ministryně Kateřina Valachová (ČSSD) ho ale kvůli výhradám některých pedagogů překopala. Zachovala jen tři kategorie.

Novinka měla platit už loni v září, teď už je jasné, že naběhne nejdříve v roce 2018.

Nespravedlnosti v hodnocení učitelů se bojí také Zdeněk Sotolář, zakladatel Učitelského profesního sdružení, které chystaný kariérní řád hodně kritizuje.

"Chybí nám konkrétní informace, v návrhu je jen omáčka. Nevíme, do jaké míry bude nový systém povinný, kdo bude zasedat v komisi, jaká budou kritéria," zlobí se. Přitom vystoupení před komisí vlastně rozhodne o výši platu. "Kdo zkontroluje, zda úspěchy nejsou jen na papíře a učitel si skutečně povýšení zaslouží? To stále nevíme," říká.

Ministerstvo přišlo s kariérním řádem proto, aby donutilo učitele průběžně se vzdělávat a pracovat na sobě.

Současný systém tabulkových platů podle nich není motivační, protože ať se učitel snaží, jak chce, plat dostává podle toho, jak dlouho už učí. Doufá, že přiláká více mladých učitelů, zatím to ale nevypadá, že by se mu to dařilo.

"Neznáme mnoho podrobností o tom, jak nás budou posuzovat, což v nás vyvolává určitý stres. I u kolegů, které dobře znáte, je těžké objektivně posoudit, jak dobře a co učí s výrazným ohledem na to, koho učí," říká začínající učitelka angličtiny Adéla
Škanderová. Spíše to v ní budí dojem něčeho, co pedagoga může zatížit.

"Pokud musí absolvent vysoké školy − či pedagogické fakulty − po svém studiu dokazovat, jak a co umí, je něco špatně i v koncepci vzdělávání budoucích učitelů," míní Škanderová. "Musí snad lékaři či policisté dokazovat, jak se v práci zlepšili, aby dostali přidáno?" ptá se středoškolský učitel Zdeněk Sotolář.

Související