Turecký úřad pro dohled nad internetem ve středu zablokoval přístup obyvatel země na server WikiLeaks, který zveřejnil téměř 300 000 e-mailů ze schránek členů vládní Strany spravedlnosti a rozvoje (AKP). Jak výbušné informace obsažené ve zveřejněných dokumentech jsou, zatím není jasné, informovaly světové agentury.

Turecká telekomunikační rada ve středu oznámila, že proti serveru WikiLeaks přijala "administrativní opatření". Podle agentury Reuters tento termín běžně užívá pro blokování přístupu k internetovým stránkám.

WikiLeaks v úterý večer zveřejnily na Twitteru odkaz na 294 548 e-mailů "Erdoganovy AKP". Podle tiskových agentur se informace obsažené v elektronické komunikaci týkají vnitřních záležitostí strany i vztahů Turecka se zahraničím.

Zprávy pocházejí z doby od roku 2010 do letošního 6. července. Server je dostal údajně týden před pátečním zmařeným pokusem o puč a zveřejnit se je rozhodl v reakci "na vládní čistky".

Po událostech posledních dní si musí Turci dávat pozor i na to, co zveřejňují na internetu. Podle televizní stanice CNN Türk zadržely úřady v posledních dnech v různých částech Turecka sedm lidí, kteří se na sociálních sítích kriticky vyjadřovali na adresu vlády a prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana. Policie je viní mimo jiné ze schvalování trestného činu a urážky hlavy státu.

Projekt WikiLeaks založil v roce 2006 Švéd Julian Assange. Od začátku se zaměřoval na zveřejňování tajných vládních dokumentů. Velký rozruch způsobil v roce 2010, kdy zpřístupnil tajné americké dokumenty o válce v Iráku či v Afghánistánu.

Související