Švýcarský letoun na solární pohon Solar Impulse 2 přistál v Abú Zabí. Úspěšně tak dokončil poslední etapu cesty kolem světa, kterou právě v Abú Zabí zahájil loni v březnu. Informovaly o tom agentury.

Cílem projektu je propagace solární energie, která je jediným zdrojem pohonu letounu. Na povrchu má letoun 17 248 fotovoltaických článků, jež s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům. Rozpětí křídel je 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Solární stroj ale váží jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.

Letadlo svůj let kolem světa dlouhý zhruba 40 tisíc kilometrů odstartovalo 9. března 2015 a ve vzduchu strávilo téměř 500 hodin. Letělo nad čtyřmi světadíly, třemi moři a dvěma oceány.

Nepříznivé počasí však způsobilo, že letoun musel v některých zemích zůstat delší dobu na zemi.

V kabině se střídali Švýcaři Bertrand Piccard a André Borschberg. Za letu bylo překonáno 19 leteckých rekordů, k nimž se řadí nejdelší nepřerušený sólový let. Podnikl ho Borschberg, který letěl z japonské Nagoje na Havaj 118 hodin.

Kokpit letadla má velikost zhruba telefonní budky. Piloti si nasazovali kyslíkovou masku a spát mohli vždy jenom po 20 minutách.

Poslední úsek z Káhiry do Abú Zabí, dlouhý 2763 kilometrů, pilotoval Piccard. Cesta mu trvala 48 hodin a nad horkou pouští v Saúdské Arábii se potýkal s velkou turbulencí.

"Je to víc než úspěch v dějinách letectví. Solar Impulse se zapsal do historie energie. Jsem si jist, že v příštích 10 letech budou elektrická letadla pro 50 pasažérů dopravovat lidi na krátké a středně dlouhé vzdálenosti," sdělil Piccard, když v úterý za potlesku přítomných ve čtyři hodiny ráno vystoupil z kabiny na letišti Al-Báttin nedaleko Abú Zabí.

Dodal, že technologie použitá v letadle je využitelná také na zemi v každodenním životě a mohou se díky ní až o polovinu snížit emise oxidu uhličitého. Právě tento plyn se považuje za hlavního přispěvatele ke globálnímu oteplování.

ZAHRANIČÍ NA TWITTERU

Zahraniční rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.

Solar Impulse 2 letěl většinou v nadmořské výšce až 8500 metrů a jeho průměrná rychlost byla 70 kilometrů v hodině. Letadlo mělo na cestě 16 mezipřistání, včetně Ománu, Indie, Barmy, Číny, Japonska, Spojených států, Španělska a Egypta.

Hluboký obdiv nad výkonem obou pilotů vyjádřil generální tajemník OSN Pan Ki-mun. V době, kdy Piccard mířil k Perskému zálivu, vzkázal: "Je to historický den nejen pro vás, ale pro celé lidstvo."

Oblet Země měl podle původního plánu trvat pouze pět měsíců s 25 letovými dny. Kromě nepřízně počasí jej zdržely technické problémy. Po pětidenním letu nad Tichým oceánem se zjistilo poškození baterie. Letoun proto zůstal na zemi od loňského července do letošního dubna.

Piccard řekl po přistání, že při obletu nešlo jen o technologii a o let, ale rovněž o vybudování duševní síly. Prohlásil také, že přistání pro oba piloty není konec, ale pokračování v delší cestě. Spolu s Borschbergem se chtějí věnovat propagaci obnovitelné energie a založit mezinárodní instituci, která bude působit jako poradní orgán vlád. Dalším jejich cílem je hledat nové využití ekologicky čisté energie.

Související