Pokutu 3,6 milionu korun udělil Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) operátorovi T-Mobile kvůli krádeži dat 1,2 milionu klientů. V úterý to oznámil mluvčí úřadu David Pavlát.

Data podle úřadu ukradl zaměstnanec operátora a T-Mobile se dopustil deliktu, když data dostatečně nezabezpečil. Jde o jednu z nejvyšších sankcí, které kdy ÚOOÚ udělil, maximální výše pokuty je deset milionů. Operátor postih přijal, ale sankci považuje za nepřiměřenou, řekl Lukáš Hrabal z T-Mobile.

Mezi odcizenými údaji zákazníků T-Mobilu jsou jména, data narození, adresy, telefonní čísla, zákaznické kódy, údaje o tarifech, průměrných útratách a značkách zařízení i čísla účtů. "Úřad považuje za prokázané, že společnost jako správce osobních údajů svých klientů nepřijala dostatečná opatření k zabezpečení osobních údajů obsažených v elektronické interní databázi. V důsledku nepřijetí dostatečných opatření došlo k odcizení uvedených dat jejím zaměstnancem," sdělil Pavlát.

"Udělený postih akceptujeme, byť se nám pokuta, s ohledem na okolnosti, zdá nepřiměřená," uvedl Hrabal z tiskového oddělení T-Mobilu. "V daném případě šlo o fatální selhání bývalého zaměstnance, který je již trestně stíhán. Ihned po zjištění incidentu jsme zpřísnili bezpečnostní opatření a věříme, že ve spolupráci s ÚOOÚ nastavíme standardy vedoucí k dalšímu zkvalitnění bezpečnosti dat zákazníků," doplnil. Již dříve T-Mobile oznámil, že mezi ukradenými daty nebyla hesla zákazníků a že firmě ani klientům nevznikla krádeží žádná škoda.

ÚOOÚ podle mluvčího Pavláta při rozhodování o pokutě zohlednil, že operátor po krádeži dat zpřísnil zabezpečení osobních údajů svých zákazníků. O sankci rozhodl úřad 10. srpna. Proti udělení pokuty by operátor mohl podat ve lhůtě 15 dní rozklad, ale T-Mobile sdělil, že rozklad nepodá.

T-Mobile je s šesti miliony mobilních zákazníků největší mobilní operátor v zemi. V prvním pololetí letošního roku dosáhl provozního zisku EBITDA ve výši 5,5 miliardy korun a tržby činily 12,8 miliardy. Patří do skupiny Deutsche Telekom.