Divadelní soubor Spitfire Company, jenž za své inscenace získal několik zahraničních cen, se pro své nové představení spojil s orchestrem Berg.

Inscenace nazvaná Constellations I. bude mít premiéru toto úterý a středu v pražském Divadle Ponec, první repríza se chystá na pátek 2. prosince.

Jde o úvodní částí trilogie, která překračuje umělecké žánry a představuje prý největší projekt v historii Spitfire Company.

Na scéně divadla Ponec se objeví 17 umělců, kteří budou obklopeni vizuálním uměním japonského konceptualisty Takaa Kanemačiho. První část trilogie pojednává o touze, o momentu, v němž se zastavuje čas, o "dočasném rozechvění skutečnosti, kdy se z malých nedůležitých věcí stávají osudové záležitosti".

Výraznou složkou představení bude hudba skladatele a klavíristy Michala Nejtka vytvořená přímo pro tento projekt.

Umělecký šéf a režisér Spitfire Company Petr Boháč řekl, že ho nejen fascinuje Nejtkova hudba, ale také samotná tělesná přítomnost muzikantů, kteří se na jevišti ocitnou velmi blízko tanečníků a herců.

"Nemohu říci, jestli se jedná o hudební divadlo, nebo divadlo taneční, nebo dokonce performativní vizuální umění. Škatulkování mě nezajímá. Chci se díky umění setkat s divákem a všemi dostupnými prostředky v něm vyprovokovat touhu," uvedl Boháč před premiérou.

Trilogie nazvaná Constellations volně navazuje na úspěšný předchozí třídílný projekt Člověk v mezní situaci, v němž hned první část – One Step Before the Fall o boxeru Muhammadu Alim a jeho boji s Parkinsonovou nemocí – objela svět a obdržela několik tuzemských a evropských cen.

Druhý a třetí díl Constellations s názvy Sisyfobia a My Son Looking to the Sun bude vyprávět o strachu z absurdity, humoru z toho plynoucího a také o dětském úžasu, jenž je z dospělého světa vytlačen. Inscenace vznikne za podpory českých, nizozemských a norských partnerů.

Spitfire Company se věnuje fyzickému, experimentálnímu a tanečnímu divadlu. Klade důraz na fyzické jednání na jevišti, experimentování s novými divadelními prostředky, existenciální rovinu postav, snahu o propojování různých žánrů a hledání nových vizuálních podnětů.

Orchestr Berg uvádí soudobou vážnou hudbu včetně vlastních autorských projektů. Hudbu současnou a hudbu 20. století Berg kombinuje s filmem, tancem, divadlem nebo výtvarným uměním, své posluchače zve i do netradičních prostor.

Za dobu svého působení objednal a ve světové premiéře Berg uvedl více než stovku nových děl.