Vyšetřovatelé prozatím neučinili žádné oficiální prohlášení k příčině pondělní letecké havárie v Kolumbii, při které zahynulo 71 lidí, média s odvoláním na své zdroje a letecké experty stále častěji spekulují o možném nedostatku paliva. Brazilský deník Globo ve středu zveřejnil přepis záznamu patrně posledního rozhovoru posádky s letovým dispečerem. Pilot v něm hlásí totální výpadek elektroniky a kvůli nedostatku paliva volá o pomoc.

V jedenáctiminutové nahrávce pilot nejprve žádá o možnost přistát, protože letadlo nemá pohonné hmoty. Řídící věž odpovídá, že kvůli jinému stroji je nutné vyčkat. V deváté minutě pilot zoufalým hlasem znovu informuje o kritické situaci. Hovoří o totálním kolapsu stroje a elektrických přístrojů a o nedostatku paliva. Dostane povolení přistát a řídící věž si ještě vyžádá informace o letové výšce. Pak již pilot nekomunikuje.

K teorii o nedostatku paliva přispívá i fakt, že zřícený letoun Avro RJ85 měl dolet 2965 kilometrů a to je přesně vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínem. Stroj se zřítil jižně od Medellínu, nehodu přežilo šest lidí.

"Nemůžeme nic vyloučit. Vyšetřování pokračuje a my čekáme na výsledky," citovala agentura AP vysloužilého generála bolivijského letectva Gustava Vargase, který stojí v čele aerolinek LaMia.

Právě stroj této společnosti se v noci na úterý v hornaté oblasti střední Kolumbie zřítil.

Brazilský deník Globo s odvoláním na Vargase napsal, že pilot měl v letovém plánu tankování v bolivijském městě Cobija, popřípadě v kolumbijské metropoli Bogotě, ale neučinil tak. Vargas se domnívá, že pilot během letu do Medellínu netankoval, protože to zřejmě nepotřeboval.

Dodal, že aerolinky stejnou cestu podnikly již dvakrát. Nesdělil ale, zda letadlo mělo mezipřistání kvůli tankování.

Doletové možnosti stroje si podle dlouholetého poradce amerických leteckých úřadů Hanse Webera zaslouží důkladné prověření. Připomněl, že letecká vzdálenost mezi místem startu a přistání se obvykle stanovuje podle nejkratší trasy, ačkoli piloti málokdy kvůli turbulencím a různým změnám kurzu letí přímo. Dodal, že se vzhledem k doletu letadla obává toho, zda piloti nešli ve výpočtech příliš na hranu možností.

Mnozí letečtí odborníci tvrdí, že nehody způsobené nedostatkem paliva jsou výjimečné.

Globo však napsal, že v době příletu tragického letu se k letišti v Medellínu přibližovala celkem čtyři letadla. První z nich podle nejmenovaného představitele kolumbijského úřadu pro civilní letectví dostalo přednost, neboť hlásilo nedostatek paliva. Poté řídicí věži oznámil let LaMia, že má stejný problém, napsal Globo.

Posádky ostatních přistávajících letadel podle kolumbijského listu El Tiempo z radiové komunikace slyšely, jak pilot LaMia křičí do vysílačky, že mu dochází palivo a že potřebuje nouzově přistát. Poté pilot hlásil problémy s elektřinou a nakonec se vysílačka odmlčela.

O nedostatku paliva hovořila podle médií také letuška Ximena Suárezová, která je jednou ze dvou přeživších členů posádky. Ta vypověděla, že světla v letadle vypadla zhruba minutu před nárazem do země.

Média se také zmiňují o výpovědích záchranářů, kteří na možný nedostatek paliva rovněž poukázali s ohledem na to, že trosky stroje se nevznítily. Deník Daily Mirror přitom v úterý uvedl, že pilot palivo před nehodou vypouštěl, aby se vyhnul explozi a vznícení po nárazu.

ZAHRANIČÍ NA TWITTERU

Zahraniční rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.

Někteří obyvatelé v místě havárie podle Reuters vypověděli, že neslyšeli motory. "Přeletělo nad mým domem, ale neslyšel jsem žádný hluk, motor určitě nefungoval," citoval Reuters jednoho z místních.

Vyšetřovatelé spekulace o nedostatku paliva nijak nekomentují, potvrdili však, že i touto hypotézou se budou při objasňování zabývat. Úřady i vyšetřovatelé rovněž zmiňují, že pilot před havárií hlásil problémy s elektřinou.

Sedmnáct let starý čtyřmotorový hornoplošník střední velikosti British Aerospace 146 ve verzi Avro RJ85 podle bolivijského úřadu pro civilní letectví prošel před startem technickou kontrolou, která žádné problémy neodhalila.

Stav přeživších zůstává vážný

Stav přeživších pondělního pádu letadla ve střední Kolumbii zůstává vážný. Mezi nejvážněji zraněné patří obránce Hélio Neto, který je podle agentury Reuters stále na jednotce intenzivní péče. Při nehodě utrpěl těžká zranění hlavy, hrudníku a plic.

Netův kolega z obrany Alan Ruschel, o kterém média psala jako o prvním zachráněném, po nehodě podstoupil operaci páteře. "Bůh je skvělý a postará se o tebe. Buď silný, jsi bojovník," napsala Ruschelova sestra Alissen na Twitteru.

Brankář Jackson Follmann podle lékařů přišel o pravou nohu. Záchranáři našli v troskách živého také brankáře Marcose Padilhu, který však těžkým zraněním později podlehl.

Nehodu přežili také novinář Rafael Valmorbida, letový technik Erwin Tumiri a letuška Ximena Suárezová. Tumiri řekl, že život mu zachránilo dodržení bezpečnostních předpisů pro nouzové přistání. "Mnoho cestujících vstalo ze sedadel a křičelo. Já si dal tašku mezi kolena a ohnul jsem se do doporučené pozice," řekl kolumbijské rozhlasové stanici Caracol.

Suárezová a Tumiri mají podle lékařů spíše méně závažná zranění, naopak Valmorbida je ve vážném stavu na jednotce intenzivní péče. Po nárazu utrpěl mnohačetné zlomeniny žeber, což vedlo k částečnému selhání plíce.