Jednoznačným vítězem Evropských filmových cen, které v sobotu ve Vratislavi udělovala Evropská filmová akademie, se stala německo-rakouská tragikomedie Toni Erdmann.

Snímek, k němuž napsala scénář a rovněž ho režírovala Maren Adeová, získal pět ocenění. "Píše se rok 2016 a tuto cenu poprvé obdržel film, který natočila žena," podotkla Adeová. "Je nesmírný luxus natáčet v časech, kdy zažíváme takové krize. Věřím však, že filmy překračují hranice a to neznámé mohou přetvořit v soucit," dodala.

Kromě sošky za nejlepší film, režii a scénář Toni Erdmann bodoval také v hereckých kategoriích. Představitel hlavní role Peter Simonischek získal cenu za nejlepší mužský výkon, Sandra Hüllerová za nejlepší ženský výkon.

Rakouský herec, jenž jinak působí převážně na divadle, v Tonim Erdmannovi ztvárnil zestárlého podivínského učitele. Pozornost na sebe poutá mimo jiné parukou a falešným chrupem. Sandra Hüllerová hraje jeho workoholickou dceru Ines.

"Film, který vyvolával nejen salvy smíchu, ale spontánní potlesky uprostřed projekce, nemá ani trochu blízko k typickým českým tragikomediím. A vlastně v jádru není komedií. Nemísí se tu tragické s komickým, ale spíše na sebe naráží dva protichůdné elementy v podobě protikladných hrdinů," napsaly o snímku Hospodářské noviny letos na festivalu v Cannes, kde měl Toni Erdmann premiéru.

Německo již tento snímek poslalo do klání o americké Oscary, které se budou vyhlašovat v únoru 2017. Jak poznamenal server Deadline.com, Evropské filmové ceny v minulosti několikrát předznamenaly, který zahraniční snímek Oscara obdrží.

Toniho Erdmanna za nejlepší film roku nedávno vyhlásil prestižní francouzský filmový časopis Cahiers du Cinéma. Film též obdržel cenu Společnosti newyorských kritiků. Do české distribuce Toniho Erdmanna koncem října uvedla společnost Film Europe.

Podle serveru Deadline.com se sobotní ceremoniál několikrát dotkl politiky. Hovořil o ní herec a moderátor večera Maciej Stuhr, když připomněl, že Evropské filmové ceny vznikly roku 1989. Tehdy "filmaři stáli za jednotnou a svobodnou Evropou, za čímž dnes stojí také Evropská filmová akademie", prohlásil Stuhr.

Přesedkyně akademie Agnieszka Hollandová se ceremoniálu zúčastnit nemohla, protože právě natáčí další díl seriálu House of Cards (Dům z karet) pro internetovou platformu Netflix.

Do Vratislavi nicméně Hollandová zaslala videovzkaz, v němž sedí v Oválné pracovně Bílého domu a po obou stranách ji střeží ozbrojení bodyguardi. Hollandová křeslo prezidenta USA odmítá opustit, dokud "nebude obnoven pořádek", jak řekla.

V narážce na nedávné americké prezidentské volby režisérka dodala: "Temné vichry, které teď zmítají Amerikou a do jejího čela postavily vy-víte-koho, cítíme také v našich zemích. Naše práce je teď o to důležitější," prohlásila Hollandová.

Cenu za nejlepší dokument si z Vratislavi odvezl italský dokumentarista Gianfranco Rosi za film Fuocoammare: Požár na moři, který letos bodoval již na festivalu v Berlíně a od minulého měsíce jej v Česku distribuuje společnost Artcam.

"Musíme se vypořádat se světem, ve kterém teď stavíme hranice a kde jsou slyšet hlasy intolerance a násilí," řekl Rosi, když cenu přebíral. Jeho snímek vypráví o uprchlících, kteří cestou do Evropy skončili na italském ostrově Lampedusa.

Nejlepším animovaným filmem byl vyhlášen švýcarsko-francouzský snímek Můj život Cuketky. Ten Švýcarsko poslalo do soutěže o Oscary 2017.

Nejlepší komedií je dílo švédského režiséra Hannese Holma Muž jménem Ove. Minulý měsíc tento film do tuzemské distribuce uvedla společnost AČFK.

V krátkometrážní kategorii uspěl nizozemsko-syrský film Devět dní z mého okna v Aleppu.

Cenu diváků dostala polská rodačka Malgorzata Szumowská za film Tělo, který byl vloni k vidění na festivalu v Karlových Varech.

Čestnou cenu prezidenta Evropské filmové akademie posmrtně obdržel legendární polský režisér Andrzej Wajda, o němž krátce pohovořil veterán německé kinematografie Wim Wenders. V řeči zdůraznil morální rozměr Wajdových filmů. "I v obtížných časech ses uměl postavit za správnou věc, jakkoliv ti to přineslo nesnáze," řekl Wenders o Wajdovi.

Cena za přínos světové kinematografii byla udělena Pierci Brosnanovi, tedy irskému herci známému především coby představitel Jamese Bonda.

Oceněním za celoživotní dílo porota vyznamenala též pětaosmdesátiletého francouzského scenáristu, herce a režiséra Jeana-Clauda Carrièra, mimo jiné tvůrce scénáře pro filmovou adaptaci románu Milana Kundery Nesnesitelná lehkost bytí.

Carrière se do filmových dějin zapsal ovšem hlavně spoluprací se surrealistickým režisérem Luisem Buñuelem, napsal též scénáře ke snímkům Valmont a Goyovy přízraky od Miloše Formana.

Evropská filmová akademie během sobotního ceremoniálu podobně jako vloni připomněla osud ukrajinského režiséra Oleha Sencova, který byl v Rusku odsouzen k 20 letům vězení za údajnou přípravu teroristického útoku.

Evropští filmaři stejně jako třeba české ministerstvo zahraničí již několikrát vyzvali Rusko k Sencovově propuštění, považují jej za vězně svědomí a proces označují za vykonstruovaný.

Loňským vítězem Evropských filmový cen se stalo Mládí italského režiséra Paola Sorrentina. Rok před ním bodovala polská Ida režiséra Pawla Pawlikowského.