Nejhodnotnější díla v oblasti audiovizuální tvorby v sobotu odměnil Český filmový a televizní svaz FITES výročními cenami Trilobit. Tu hlavní získal seriál Pustina, tedy osmidílné kriminálně-psychologické drama z produkce HBO. Trilobity si odnesli scenárista Pustiny Štěpán Hulík i její režiséři Ivan Zachariáš a Alice Nellis.

Porota ocenila výjimečnou, svébytnou poetiku Pustiny a její naléhavou společenskou a mravní výpověď o našem světě. "Promyšlený scénář, nekonvenční režie, emotivní kamera i hudba a strhující herecké výkony z něj činí dílo světových parametrů," uvedl předseda poroty Vladimír Just.

Pocty za celoživotní dílo se v podobě Ceny Vladislava Vančury dostalo kameramanovi a pedagogovi Jaromíru Šofrovi. Často spolupracoval například s Jiřím Menzelem a proslavil ho hned první film, který spolu natočili, oscarové Ostře sledované vlaky z roku 1966.

Šofr patří mezi nejvýznamnější české autory nové vlny 60. let, jeho tvorba je zásadní i pro pozdější období. Při svém prvním celovečerním filmu Ať žije republika spolupracoval s Karlem Kachyňou, těmi dalšími byli například Jan Němec, Evald Schorm, Jaromil Jireš, Věra Chytilová, Otakar Vávra či Jiří Krejčík.

Šofr je tak dalším tvůrcem, který vstoupil do "síně slávy" cen Trilobit. Jsou v ní například Vojtěch Jasný, Miloš Forman, František Vláčil, Jan Špáta, Věra Chytilová, Arnošt Lustig nebo Drahomíra Vihanová.

Cenu Trilobit získala Emília Vášáryová za ztvárnění titulní role ve filmu Eva Nová. Vytvořila v něm sugestivní psychologickou studii zestárlé herečky-alkoholičky na strastiplné cestě k sebepoznání a odpuštění.

Oceněni byli též Vít Klusák, Filip Remunda a jejich ukrajinský kolega Vitalij Manskij. Ten v dokumentu nazvaném V paprscích slunce nahlédl pod propagandistickou fasádu severokorejského režimu.

Trilobita převzal i režisér a producent Pavel Štingl, autor dokumentu Odvaha. Porotu zaujal jeho obsah, který "unikátním způsobem zobrazuje tvůrčí proces i okolnosti vzniku osmimetrové jezdecké sochy Jošta Lucemburského v Brně sochaře Jaroslava Róny".

Zvláštní cenu poroty obdrželi dokumentaristé Tomáš Bojar a Rozálie Kohoutová za celovečerní snímek FC Roma.

Cena Ferdinanda Vaňka, která je nástupkyní Ceny Václava Havla za přínos díla občanské společnosti, byla udělena autorům reportáže Účastníci zájezdu Lukáši Landovi a Jiřímu Krejčíkovi z pořadu Reportéři ČT.

Nadace Vize 97 jako držitel osobnostních práv pro užívání Havlova jména svaz FITES vyzvala, aby Havlovo jméno v názvu ceny nepoužíval. Proto bylo nahrazeno jménem alter ega tohoto dramatika, populárním z jeho her.

Za film vzniklý na motivy literárního díla byl Cenou Josefa Škvoreckého odměněn studentský snímek Terezy Kovářové Zoo.

Dětská porota ocenila režisérku animovaných Lichožroutů Galinu Miklínovou.

Český filmový a televizní svaz poukázal na vleklou problematiku neúspěšné digitalizace filmových děl, na níž má prý vedle Národního filmového archivu lví podíl ministerstvo kultury. To si vysloužilo zvláštní cenu Zlatý citrón, jelikož dosud nedokázalo rozsoudit spor o způsobu digitalizace filmů ze zlatého fondu kinematografie. Cenu ministru Danielu Hermanovi předali Jiří Menzel a oceněný Jaromír Šofr.

"Jde o problém, který řešíme. Všechno nejde tak rychle, jak bych si přál. S panem režisérem jsme o tom před vysíláním hovořili. Doufám, že jsme na dobré cestě. Určitě si česká kinematografie jako rodinné stříbro zaslouží nejlepší péči," uvedl Herman. Podle něj se podobné spory nedají řešit peticemi, ale u kulatého stolu.

Moderátory ceremoniálu v berounském kulturním domě Plzeňka byli herci Dejvického divadla Martin Myšička a Hynek Čermák, svým divákům ho nabídl kanál ČT art.