Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která loni koupila od Českých drah zhruba 1500 nádraží a dalších budov, do nich v následujících letech hodlá investovat.

Má velký plán - snaží se přemluvit státní úřady, aby do volných prostor v nádražních budovách přesunuly své zaměstnance z objektů, kde nyní platí nájem.

"Jednáme o tom s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových nebo s policejním prezidiem," říká Tomáš Drmola, který má u SŽDC jako náměstek pro správu majetku nádraží na starosti.

Například v Břeclavi by se na nádraží měla přesunout tamní okresní správa sociálního zabezpečení.

Drmola si od toho slibuje, že prázdná nádraží ožijí, bude v nich více lidí, a budou proto atraktivnější i pro provozovatele obchodů a restaurací.

Své kanceláře na nádražích by měl mít i nový Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Na řadu nádraží se přesune také část zaměstnanců SŽDC, kteří nyní sídlí v jiných budovách.

Stát by podle Drmoly měl na nabídku přesunu na nádraží slyšet, protože ušetří na nájemném, které nyní platí soukromým vlastníkům nemovitostí. Jen za loňský rok stát takto zaplatil 620 milionů korun.

Za poslední tři měsíce loňského roku dala SŽDC do nutných oprav nádraží 102 milionů korun. Letos na opravy plánuje vynaložit 480 milionů. Za dalších 123 milionů chce připravit projekty rekonstrukcí 57 nádraží, které chce realizovat v dalších letech. Půl miliardy je také připraveno na první fázi opravy historické budovy pražského hlavního nádraží. Kompletní oprava by mohla být hotova do roku 2022.

V současnosti je v Česku jen 70 stanic, které nepotřebují žádnou opravu. Zbytek ze zhruba 900 nádraží je v řadě případů ve špatném stavu. "Ne všechno dělaly dráhy špatně, ale neměly peníze a věděly, že nám nádraží dříve nebo později předají," říká Drmola.

SŽDC jako státní organizace očekává, že opravy nádraží zaplatí stát a až 85 procent nákladů mohou pokrýt evropské dotace z Operačního programu Doprava. Dráhy jakožto akciová společnost mohly využívat dotací jen do 40 procent nákladů.