Firmě Apple se v posledním čtvrtletí loňského roku dařilo, a tak byl generální ředitel Tim Cook spokojen. "Prodali jsme více iPhonů než kdykoliv předtím a dosáhli rekordních tržeb nejen u nich, ale také u prodeje služeb, počítačů Mac a hodinek Apple Watch," uvedl Cook ve své zprávě.

"Naše skvělé obchodní výsledky vyústily v rekordní zisk na akcii a v provozní cash flow ve výši 27 miliard dolarů," doplnil finanční ředitel Luca Maestri.

V posledním čtvrtletí roku 2016 společnost Apple prodala celosvětově 78,3 milionu kusů chytrých telefonů iPhone v porovnání s necelými 75 miliony ve stejném období předchozího roku. Prodeje výrazně podpořilo uvedení nového modelu iPhone 7 a iPhone 7 Plus. "iPhone 7 Plus se stal nejpopulárnějším Plus modelem, který jsme kdy měli," poznamenal Cook.

Ředitel poradenské firmy Strategy Analytics Neil Mawston v této souvislosti připomněl, že Apple mohl využít některých problémů konkurenčního Samsungu. Narážel tak na potíže, které měl na podzim Samsung se svou vlajkovou lodí Galaxy Note 7. Tento model nakonec jihokorejská společnost kvůli nebezpečným bateriím stáhla z trhu.

Apple zažil rekordní čtvrtletí

Zřejmě i kvůli tomu Apple podle údajů společnosti Strategy Analytics předstihl v posledních třech měsících loňského roku Samsung v prodejích chytrých telefonů, když Samsung prodal "jen" 77,5 milionu kusů. Na post jedničky světového trhu by se však měl Samsung podle předpovědi brzy vrátit. Pomoci mu k tomu má připravovaný model Galaxy S8.

Nesnáze ve velké Číně

Tržby Applu, které dosáhly v posledním čtvrtletí minulého roku celkem 78,35 miliardy dolarů, rostly ve všech částech světa kromě Číny. Na tamním trhu ztrácí iPhone svou pozici na úkor domácích značek Huawei, Oppo, Vivo a Xiaomi. Podle analytiků společnosti Counterpoint Research, která se zabývá sledováním trendů v oblasti technologií, byl v loňském roce iPhone 6S "až" druhým nejprodávanějším modelem na čínském trhu. Jedničkou byl chytrý telefon R9 od firmy Oppo. Mobil značky Apple tak nebyl v Číně premiantem trhu poprvé od roku 2012.

"Apple čelí v Číně velké výzvě," řekl listu Financial Times analytik firmy Counterpoint Tarun Pathak. "Čínští spotřebitelé projevují větší ochotu nakupovat prémiové modely od lokálních hráčů," dodal. Podle Pathaka je pro Apple největším problémem to, že chytré mobily vyšší třídy vyráběné čínskými konkurenty mají hodně podobný design, jsou technologicky vyspělé a přitom stojí méně peněz. Právě cena je velmi důležitá, protože i přes rostoucí životní úroveň jsou příjmy čínské střední vrstvy stále nižší než příjmy lidí v hospodářsky vyspělých zemích.

Tržby v Číně klesly Applu meziročně o 12 procent na 16,2 miliardy dolarů. Výsledek generální ředitel Tim Cook zdůvodnil horším vývojem na trhu v Hongkongu a pohyby měnových kurzů.

Nejvíce rostou příjmy ze služeb

Prodeje iPhonů sice zaznamenaly rekordní nárůst, nejdynamičtěji rostoucí částí společnosti Apple již však není hardware, ale služby. V tomto byznysu vzrostly v posledních třech měsících roku tržby o 18 procent na rekordních 7,2 miliardy dolarů.

Firmě Apple stoupají příjmy ze služeb, jako jsou App Store, iCloud či Apple Music. "Z hlediska služeb to bylo naše nejúspěšnější čtvrtletí v historii," uvedl v rozhovoru s analytiky šéf firmy Tim Cook. "Prodeje v App Storu trhaly rekordy a jen v prosinci dosáhly tržby tří miliard dolarů."

Finanční ředitel Luca Maestri poznamenal, že cílem společnosti je během čtyř let zdvojnásobit příjmy z prodeje služeb. Tržby za služby by se tak měly do roku 2021 vyšplhat zhruba na 50 miliard dolarů ročně.

Klesá naopak význam prodejů iPadů. Těch se za poslední tři měsíce roku 2016 prodalo zhruba 13 milionů kusů za 5,5 miliardy dolarů, což bylo přibližně o pětinu méně než před rokem.

Apple zažil rekordní čtvrtletí