Od začátku roku 2019 už nebude jízda po německých dálnicích zdarma. Spolková rada, ve které zasedají zástupci vlád jednotlivých německých zemí, dala zelenou zavedení mýtného pro osobní auta na německých dálnicích. Neuplatnila totiž právo námitky, které by zpoplatnění dálnic mohlo výrazně zkomplikovat.

O zavedení mýtného pro osobní auta minulý týden rozhodl Spolkový sněm hlasy velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociálních demokratů. Plán ale původně narážel ve Spolkové radě na kritiku. Zástupci některých spolkových zemí se obávali dopadů na příhraniční obchod a spolupráci.

Trojice výborů Spolkové rady se proto u jedné ze dvou novel, do nichž je mýtné vtěleno, vyslovila pro uplatnění práva námitky a svolání zprostředkovacího výboru. Plénum Spolkové rady ale v pátek tento návrh nepodpořilo, a mýtnému pro osobní vozy tak už v Německu nestojí nic v cestě.

Na evropské úrovni se ale ještě bude předmětem právních sporů. Žalobu k Soudnímu dvoru EU podá Rakousko. Podle agentury APA to oznámil rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried.

Zavedení mýtného kritizuje řada evropských zemí, především těch, které s Německem sousedí. Do jejich čela se postavilo právě Rakousko. Leichtfried chystaný německý krok v pátek označil za "mýtné pro cizince", které je v rozporu s právem EU.

Přesný termín podání žaloby u Soudního dvora EU zatím nesdělil. Podle něj musí nejdřív Evropská komise formálně přerušit řízení o porušení smlouvy s Německem. Následně bude možné žalobu podat, řekl člen rakouské vlády.

Rakouský kancléř Christian Kern podle Leichtfrieda o mýtném už telefonicky hovořil s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a informoval ji o dalším právním postupu Vídně.

Český premiér Bohuslav Sobotka už dříve uvedl, že by se k případné žalobě mohlo Česko připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty.

Levnější "krátké" mýtné

Roční mýtné vyjde maximálně na 130 eur (zhruba 3500 korun), ale tak vysokou částku zaplatí jen ten, kdo má veterána. I stará auta, která v Česku ještě jezdí, zaplatí výrazně méně. Například majitel Škody Felicie z roku 1996 s benzinovým motorem 1,3 zaplatí podle výpočtů ÚAMK necelých 84 eur (2300 korun). A kdo má Octavii z roku 2008 s benzinovým motorem 1,4, toho roční mýtné vyjde na 24 eur (660 korun).

Výše mýtného se počítá podle ekologické zátěže - výrazně více tak zaplatí majitelé naftových vozů. Řidič auta s naftovým motorem 1,4 se stejnou euroklasifikací jako výše zmíněná Octavia zaplatí na ročním mýtném 70 eur (1925 korun).

Německý parlament schválil zavedení mýtného pro osobní auta již v roce 2015; tehdy proti němu ale vystoupila Evropská komise s tím, že návrh je diskriminační vůči zahraničním řidičům. Němci si totiž mají kupovat roční mýtné, ale dostanou ho zpět na dani z provozu osobních vozidel. Tento princip se ani v dnes schváleném návrhu nemění - jen ho německé ministerstvo dopravy ještě změnilo tak, aby větší vratku dostávali řidiči nejnovějších (nejekologičtějších) aut.

Nově schválený návrh vychází výtkám Evropské komise vstříc třeba u cen mýtného na kratší dobu. Desetidenní mýtné si tak zahraniční řidiči budou moci kupovat od 2,5 do 25 eur a dvouměsíční od sedmi do 50 eur. Když se podíváme na stejná auta, jaká už jsme dávali za příklad u ročního mýtného, vychází poplatek u Felicie na 14 a 30 eur (385 a 825 korun), u Octavie na čtyři a jedenáct eur (110 a 303 korun) a u naftového vozu s motorem 1,4 stejně jako u Felicie na 14 a 30 eur.

Německé mýtné nemá fungovat stejně jako například v Česku. Místo nálepek budou lidé platit on-line nebo například na benzinových pumpách. Na dálnicích pak vyrostou kontrolní body, které přečtou registrační značku vozu a porovnají ji s databází zaplaceného mýtného. Přesná výše pokut za jízdu bez mýtného není zatím známá.

Používáte je, tak plaťte

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) z mýtného čeká čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun), který má jít na výstavbu a údržbu silnic a dálnic.

Kritici ale už přišli s vlastními výpočty, podle nichž má být systém naopak ztrátový a tato ztráta má navíc podle nich do budoucna růst s tím, jak bude po silnicích jezdit stále více nových aut.

Dobrindt je přesvědčen o tom, že zavedení mýtného je spravedlivé, protože se jeho prostřednictvím na financování německé infrastruktury budou podílet ti, kteří ji používají. Zavedení mýtného prosadila do vládního programu bavorská CSU i přesto, že kancléřka Angela Merkelová byla původně proti. 

Související