Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) zpřísnila pravidla pro přepravu lithiových baterií od roku 2013 již třikrát. Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před pěti lety ale byly přeřazeny do kategorie nebezpečného zboží. Nová nařízení zpřísnila dovoz akumulátorů na pasažérských letech a omezila množství převážených baterií v jednom balení. Přesně před rokem pak byl zakázán transport akumulátorů nabitých na více než 30 procent kapacity. Tyto kroky prodejcům baterií do mobilních přístrojů zkomplikovaly logistiku a zvýšily náklady na leteckou přepravu.

„Přeprava baterií spadá do kategorie nebezpečného zboží označované zkratkou DGR. Tudíž jsou na ně kladeny zvýšené požadavky na balení a označení jednotlivých zásilek, k přepravě jsou pak akceptovány v limitovaném množství a za specifických podmínek,“ vysvětlil Zdeněk Hamouz, supervizor leteckého dovozu ve společnosti DSV Air & Sea. Toto zařazení znamená zvýšení ceny transportu, v současné chvíli je letecká doprava mnohonásobně dražší než ta námořní. Nová logistická pravidla navíc přinesla dovozcům i větší administrativní zátěž.

V důsledku zpřísněných pravidel dochází k výraznému omezení letecké dopravy baterií do České republiky. Prodejci tohoto zboží tak mění logistickou strategii a ve zvýšené míře využívají námořní dopravu. „Kvůli restrikcím pro leteckou přepravu baterií plánujeme v letošním roce až 80 procent produktů dovézt od výrobců k nám lodí. Loni jsme přitom dováželi lodí asi 60 procent zboží a před pěti lety jsme lodní dopravu nevyužívali vůbec. Původní pravidla totiž dovolovala převážet veškeré akumulátory letecky,“ uvedl Radim Tlapák, ředitel e-shopu BatteryShop.cz.

„V uplynulých zhruba dvou letech poptávka po letecké přepravě baterií logicky klesá, a to kvůli omezeným limitům k jejich přepravě a rozšířenému všeobecnému povědomí o finanční a administrativní náročnosti procesu,“ potvrzuje trend Zdeněk Hamouz.

Zpřísněná pravidla pro leteckou přepravu baterií byla přijata kvůli zvýšení bezpečnosti cestujících na pasažérských letech. Byly totiž registrovány případy, kdy akumulátor během letu explodoval. Například v únoru letošního roku došlo k explozi baterie ve sluchátkách přímo při letu mezi Pekingem a Melbourne. Ženu, která měla sluchátka kolem krku, akumulátor popálil v obličeji a sežehl jí vlasy.

„Výbuchy akumulátorů v přístrojích jsou zcela ojedinělé. Jsou způsobeny použitím nekvalitních baterií, zejména čínského původu,“ uvedl řekl Radim Tlapák. „I mimo prostředí letadla jsou z loňska známy případy explozí u nových akumulátorů telefonů Galaxy Note 7 či u nových iPhonů. Šlo o nové modely baterií, které nebyly dostatečně otestovány. U prověřených produktů osvědčených značek k explozím nedochází,“ uzavřel Tlapák.

Možnost exploze během letu u nekvalitních či nevhodně skladovaných baterií potvrzují výsledky odborných testů. „Testy prokazují, že lithiové baterie, jež nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné, nesprávně zabalené či vyrobené, jsou náchylné k přehřátí a samovznícení,“ informovala Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR.

Související