Celé dětství se styděla za svou postavu i za jméno, které pochází ze starověkého jazyka sanskrtu. Přesto se Uma Thurmanová už v patnácti letech stala modelkou.

Asi to není takový paradox, svět modelingu přeje atypickému vzhledu a pro vytáhlou dívku byl tím pravým prostředím. "Nebyla jsem zrovna atletka. Trochu moc vysoká, zvláštní, vypadala jsem komicky. Prostě fakt divné dítě," vzpomínala.

Thurmanová, největší herecká hvězda dnes začínajícího festivalu v Karlových Varech, jako by celou kariéru prožila coby smolařka. Ve filmu nicméně zazářila brzy. Když koncem 80. let v dramatu Nebezpečné známosti odhalila nejen svůj přirozený talent a fotogenickou tvář, ale také tělo, režiséři si ji předcházeli.

V té době se jednou vrátila do svého nového newyorského bytu a na záznamníku našla vzkaz od Johna Malkoviche, s nímž v tomto snímku účinkovala. Zněl prostě: "Jen jsem chtěl slyšet tvůj hlas."

A nešlo pouze o přitažlivost. Malkovich na natáčení Nebezpečných známostí vzpomínal s oblibou. "Většinou netrávím mnoho času hovory o kosmu s osmnáctiletými dívkami," říkal.

Jenže pak jako by se Thurmanové začala lepit smůla, a to nejen na paty, ale rovnou i na prsty na rukou a na nohou. Hrála sice Mariannu v Robinu Hoodovi, ovšem nikoliv v tom slavném s Kevinem Costnerem, nýbrž v "tom druhém" z roku 1991 − dnes už si na něj skoro nikdo nepamatuje.

O dva roky později se objevila ve filmu uznávaného nezávislého režiséra Guse Van Santa, bohužel v jednom z jeho nejhorších. Jmenoval se I na kovbojky občas padne smutek a Thurmanová v něm ztvárnila modelku s enormně dlouhými palci na rukou.

Musel přijít nejznámější hollywoodský milovník specificky tvarovaných dámských prstů či chodidel Quentin Tarantino, aby hereččinu kariéru vystřelil do oblak. Jeho snímek Pulp Fiction definoval, jak bude kinematografie vypadat po zbytek 90. let i později.

Tarantino sice pro média i fanoušky zůstal "maniakem z videopůjčovny" s mnoha osobními fetiši včetně dámských nohou, které tak rád vyobrazoval ve svých filmech, ale stal se rovněž jedním z nejcitovanějších režisérů v dějinách.

Snad každý zná scénu z Pulp Fiction, v níž Uma Thurmanová coby mafiánova manželka Mia Wallaceová tančí − pochopitelně naboso − s gangsterem Johnem Travoltou a před očima míhá svými dlouhými prostředníčky a ukazováčky ve tvaru písmene V.

Proč tolik řečí o velikosti a tvaru jejích prstů? Rýpalové mohou tvrdit, že Thurmanová je možná hvězdou dvou Tarantinových filmů − Pulp Fiction a dvojdílného titulu Kill Bill −, ale že jinak hrála hlavně ve spoustě propadáků. A že je obsazovaná především pro svůj specifický vzhled.

První díl Tarantinova akčního diptychu Kill Bill vypráví o pomstě: postava Thurmanové, známá jako Nevěsta, hodlá zabít Billa. A tam je scéna, ve které dočasně chromá hrdinka dlouho hledí na své palce na nohou a pokouší se jimi pohnout. Přesně tady je vidět, jak Tarantino dovede přimět herce hrát celým tělem a násobit tak emoční prožitek diváků.

Návštěvníci karlovarského festivalu, kde Thurmanová oba díly Kill Billa uvede v letním kině, se budou moct přesvědčit, že herečka neokouzlila režiséra jen svými tělesnými přednostmi.

Při premiéře v roce 2003 recenzenti poznamenávali, že jde o jeden velký milostný dopis, jejž Tarantino napsal pro svou múzu − avšak nikoliv perem. "Krev kapající či stříkající, krev vyskytující se tak často, až se stává ornamentem, květinovou dekorací na obálce milostného dopisu," popisoval barvitě estetiku snímku kritik významného periodika Film Comment.

Tarantino v obou dílech Kill Billa promyšleně přechází mezi různými žánrovými tradicemi − od spaghetti westernu přes hongkongské bojové filmy až po ty japonské samurajské. A Thurmanová pohotově střídá herecké rejstříky: je oddanou žákyní přísného čínského mistra, trápenou a mučenou ženou, která přišla o dítě, i odhodlanou mstitelkou.

Když je zaživa pohřbena v rakvi, v tváři se jí zračí hrůza. Když naslouchá mistrovi, mísí se v ní pokora s netrpělivostí i hněvem nad drsnými výcvikovými metodami. A když se konečně střetne s Billem, který může za její krušný osud, musí vztek i chystanou pomstu nejprve dlouho skrývat za úsměvem při nezávazné konverzaci. Quentin Tarantino ze svých herců dovede dostat maximum − a vybírá si jen takové, u nichž je kde brát.

S Kill Billem přišel Tarantino ve správnou chvíli. Uma Thurmanová krátce předtím odmítla roli Éowyn v Pánovi prstenů režiséra Petera Jacksona.

Čerstvá matka tehdy dala přednost rodině před náročným natáčením na Novém Zélandu. Později přiznala, že to je pracovní příležitost, jejíhož odmítnutí nejvíc lituje.

Přestože Tarantino má až zázračný talent na oživování skomírajících hereckých kariér, po Kill Billovi už Thurmanové mnoho výrazných nabídek nepřišlo. Až takřka o dekádu později jí drobnou, leč nezapomenutelnou roli žárlící manželky ve svém dvojdílném dramatu Nymfomanka svěřil dánský provokatér Lars von Trier. Tedy další tvrdohlavý režisér, který ze svých herců dovede vyždímat vše − a mnohdy se spekuluje, za jakou cenu.

Uma už je tu

◼ Uma Thurmanová už do Karlových Varů přiletěla v noci ze středy na čtvrtek, až do pátečního večerního zahájení má však soukromý program.

◼ Podle agentury ČTK si přála navštívit Bečov nad Teplou poblíž Varů a vidět výjimečnou zlatnickou památku, relikviář svatého Maura.

"Když dojde na setkání s chytrými lidmi, o nichž je známo, že jsou potížisté, jsem docela neprůstřelná," okomentovala herečka natáčení s Trierem. "Má lehce černý smysl pro humor, rád vás pošťuchuje. Ale obecně je to velmi citlivý umělec," dodala.

Nyní Thurmanová s Trierem točí svéráznou variaci na vyvražďovací horory nazvanou The House That Jack Built. Půjde prý o temné dílo, jehož protagonista považuje vraždu za uměleckou formu. A už letos na podzim by se Thurmanová měla poprvé objevit na americké Broadwayi − v inscenaci hry, kterou napsal autor politického seriálu Dům z karet Beau Willimon.

Že má Thurmanová vlohy i pro ztišenější divadelní herectví, už předvedla v komorním filmovém dramatu Přiznání dalšího velkého nezávislého režiséra Richarda Linklatera, které se celé odehrávalo v jediném pokoji.

Na koho se tedy mohou těšit návštěvníci Karlových Varů? "Uma Thurmanová je velmi vzdělaná dáma s mimořádným přehledem nejen o kultuře a se sympatickým smyslem pro humor," popsal ji umělecký ředitel karlovarského festivalu Karel Och. Ten herečku nedávno blíže poznal coby člen poroty, jíž předsedala na festivalu v Cannes.