Přední britské podniky mají po loňském referendu, které rozhodlo o vystoupení země z Evropské unie, pochybnosti ohledně dalšího vývoje a omezují své investiční plány.

Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Deloitte, z něhož čerpala agentura Reuters. Patrné je rovněž snižování výdajů britského obyvatelstva.

Optimismus britských podnikatelů ve druhém čtvrtletí výrazně ochladl a podle průzkumu je to do značné míry důsledkem voleb, v nichž strana premiérky Theresy Mayové přišla o parlamentní většinu.

Názor, že podnikatelské prostředí bude v Británii po brexitu horší, zastává 72 procent finančních ředitelů velkých britských podniků. To je nejvyšší podíl od doby, kdy společnost Deloitte tyto průzkumy před rokem zahájila. Jen osm procent respondentů si myslí, že po brexitu nastane zlepšení.

Tyto výsledky zřejmě nepotěší ty z představitelů britské centrální banky, kteří prosazují zvýšení úrokových sazeb z rekordně nízkých 0,25 procenta.

Člen výboru banky Michael Saunders minulý týden řekl, že je přesvědčen, že zlepšení vývozu a investic víceméně vyrovná pokles spotřebitelských výdajů.

Šetření, které provedl vydavatel platebních karet Visa, ukázalo, že spotřebitelské výdaje v červnu poklesly a celé druhé čtvrtletí tak "dotáhly" na nejnižší úroveň za téměř čtyři roky. Podle společnosti je zřejmé, že je obyvatelstvo v utrácení zdrženlivé jak kvůli zvyšování inflace, tak kvůli slabému růstu platů.

Výdaje ve druhém čtvrtletí byly o 0,3 procenta slabší než ve stejném období 2016.