Francouzský prezident Emmanuel Macron před dvěma lety ještě jako tehdejší ministr hospodářství prosadil reformu, která uvolnila přísná pravidla pro dálkovou autobusovou dopravu na vnitrostátních linkách. Podařilo se mu rozhýbat do té doby spící sektor a výrazně snížit ceny za dopravu ve Francii.

"Předtím bych asi musela požádat svoji matku, aby mi přispěla na cestu," uvedla pro agenturu Bloomberg francouzská studentka Odile Thiebautová, která cestuje z Paříže za rodiči asi do 150 kilometrů vzdálené Remeše. Za jednosměrnou jízdenku platí devět eur (235 korun), zatímco za vlak by dala 27 eur, tedy zhruba 700 korun.

Macronovy reformy

Loi Macron

Je to jeden z nejdůležitějších zákonů, které se povedly prosadit během vlády socialistického prezidenta Francoise Hollanda. Vypracoval jej Macron coby ministr hospodářství. V rámci zákona uvolnil pravidla, která omezovala rozvoj dálkové autobusové dopravy na vnitrostátních linkách.

Od roku 2015 ve Francii výrazně vzrostl počet lidí, kteří na delší vzdálenosti cestují autobusem.

Je to sice pomalejší – například cesta z Paříže do Remeše trvá dvě hodiny, zatímco vlakem jen 50 minut –, ale mnohem levnější než třeba rychlovlaky TGV.

Pracovní trh i důchody

Macron slibuje uvolnění pravidel pro najímání a propouštění zaměstnanců.

Poté ho čeká důchodová reforma a snížení podpory v nezaměstnanosti.

Popularita padá

Podnikatelé věří, že Macron dokáže reformovat francouzskou ekonomiku.

U běžných Francouzů ale jeho popularita padá. Jeho působení v úřadě kladně hodnotí 36 procent lidí.

1,6 procenta

O tolik by letos měla vzrůst francouzská ekonomika, odhaduje statistický úřad INSEE. To by bylo nejlepší číslo od roku 2011.

V srpnu 2015 Francie přijala zákon nazývaný "loi Macron". Ten uvolnil pravidla pro otvírání obchodů v neděli nebo přísná omezení, která do té doby svazovala dálkovou autobusovou dopravu.

Otevřel ji konkurenci a zjednodušil pravidla pro udělení licence. Autobusová doprava tak zažívá rozkvět a její obliba u Francouzů i turistů roste.

Hlavní autobusoví dopravci Flixbus, Isilines nebo Ouibus jsou zatím ve Francii v minusu. Očekávají, že do černých čísel se dostanou příští nebo přespříští rok. Sílící konkurence autobusů také donutila státní železniční společnost SNCF k rozšíření slev, čímž došlo k zlevnění dopravy ve Francii.

Francouzští podnikatelé považují "loi Macron" za vzor, podle něhož bude nyní prezident postupovat v modernizaci francouzské ekonomiky. Tu brzdí regulace, omezení a rozbujelá byrokracie.

"Doufám, že Macronovy reformy v budoucnu půjdou ve stejném duchu," řekl pro agenturu Bloomberg Yvan Lefranc-Morin, šéf francouzské pobočky Flixbusu.

Zvolení Macrona, který zvítězil nad ochranářskou a euroskeptickou Marine Le Penovou, přineslo do podnikatelských kruhů optimismus.

Například v červnu − i přes pokles jeho popularity mezi běžnými Francouzi − vzrostla podnikatelská důvěra na nejvyšší úroveň za posledních šest let. Dobré zprávy přichází i z pracovního trhu. Také ekonomika poroste letos rychleji, než se čekalo.

Macron hodlá dlouhodobé volání podnikatelů po změnách vyslyšet.

Už několik týdnů připravuje klíčovou reformu pracovního trhu, která by měla uvolnit pravidla pro propouštění, ale i najímání zaměstnanců. O její podobě vyjednává také s mocnými francouzskými odbory, které by mohly ve Francii vyvolat protireformní demonstrace.

Přesto Macron nechce slevit a slibuje důkladné přepsání 3000 stránek dlouhého zákoníku práce.

Hned poté přijde na řadu zjednodušení důchodového systému anebo snížení podpory v nezaměstnanosti.