Tajemná planeta Nibiru se blíží k Zemi a způsobí konec světa, říká jedna z konspiračních teorií na internetu. Stránky s podobným obsahem a dezinformacemi bude čím dál těžší vyhledat - minimálně přes Google. Ten bojuje proti nekvalitnímu obsahu jeho podřaďováním na nižší příčky nalezených odkazů.

Vypínat reklamu dezinformačním serverům byl od Seznamu dobrý nápad, říká Šlerka

Boj s lživými zprávami vyplývá i z dokumentů s pokyny pro hodnotitele, kteří pro Google nekvalitní obsah označují.

Příručka pro ně byla na konci července aktualizována a detailněji popisuje, jak obsah včetně konspiračních stránek hodnotit. Také se zaměřuje na neanglicky psaný obsah.

I když se algoritmy pro vyhledávání pořád upravují, stále nejsou dokonalé. Googlu tak v hodnocení kvalitního obsahu musí pomáhat lidé.

"Zaměstnáváme po celém světě na deset tisíc hodnotitelů, kteří pomáhají najít nejpřesnější a nejvhodnější odpovědi," popsala mluvčí české pobočky Googlu Alžběta Houzarová.

Hodnotitelé se řídí podle příručky pokynů. A právě tento manuál byl 27. července aktualizován, letos už poněkolikáté v řádě. Detailně největší změny shrnul server thesempost.com. Upozornil na to, že stránky s konspiračními teoriemi dostanou od hodnotitelů nižší známku, což je zařadí na horší místa v přehledu vyhledaných výsledků.

Jako příklad se ve stošedesátistránkovém dokumentu od Googlu dává konspirační teorie právě o planetě Nibiru, která se má podle některých názorů každých 3600 let přiblížit k Zemi a přivodit konec světa. Naposledy byla teorie oprášena v roce 2011, kdy se videa s konspiračními teoriemi přehrávala na YouTube po milionech.

Americká NASA tuto teorii neustále vyvrací. "Pokyny pro hodnotitele začnou pomáhat našim algoritmům postupně snižovat rating nekvalitního obsahu," vysvětluje mluvčí Google Houzarová.

Změny v manuálu se týkají i přístupu k neanglickému obsahu, kde hodnotitelé dostali přesnější instrukce. Podle manuálu musí brát nově také v úvahu kulturní prostředí dané země a kontext obsahu pro daný region. "Jak se všechny změny projeví, ještě přesně nevíme. Jasné ale je, že problém s dezinformacemi Google řeší. Takové weby by se neměly vůbec objevovat na předních stránkách," popsal specialista na optimalizaci stránek pro vyhledávače Pavel Ungr.

Konec peněz z reklam

Google proti dezinformacím zavedl jiná opatření už dříve. U výsledků vyhledávání v některých zemích provádí kontrolu faktů. Pokud je web nedůvěryhodný, upozorní na to. Google není jediný, kdo podobnou službu zavádí. Například sociální síť Facebook chce upozorňovat na odkazy, které by mohly obsahovat dezinformace či nepravdivé informace.

V listopadu 2016 také například Google změnil pravidla pro svůj reklamní systém AdSence, aby odepřel dezinformačním webům peněžní odměny. "Pokud se takové servery odstřihnou od peněz za reklamu, nemusí být pro jejich provozovatele tvoření lživých zpráv tak lákavé," řekl sociolog médií Václav Štětka.

Taktiku odříznout dezinformační servery od peněz z reklamy aplikuje ve světě řada korporací. Například světový telekomunikační gigant Vodafone z obav z poškozování své značky zakázal všem poskytovatelům reklamy propagaci na dezinformačních serverech.

K podobnému kroku jako Google chtěl přistoupit i Seznam.

U své služby Sklik plánoval změnit pravidla, aby zpravodajské servery, které nedodržují novinářský kodex Seznamu, přišly o provize z reklamy. Od kroku ale vedení společnosti nakonec ustoupilo.

Související