Bývalý vysoce postavený manažer Facebooku Chamath Palihapitiya ostře zkritizoval tuto sociální síť za její negativní vliv na společnost. Palihapitiya v listopadovém rozhovoru na Stanford Graduate School of Business řekl, že cítí "obrovskou vinu" za podíl na rozvoji nástroje, který podle něj odděluje lidi od toho, jak společnost skutečně funguje. O Palihapitiyově kritice sociálních sítí v pondělí jako první informoval portál The Verge.

Srílanský rodák Palihapitiya, který měl ve společnosti na starosti růst počtu uživatelů, pracoval pro světovou jedničku mezi sociálními sítěmi mezi lety 2007 a 2011.

Podepsal se tak podle svých slov pod tím, že se "vytvořily nástroje, které oddělují společenskou strukturu od toho, jak společnost funguje".

Problémem sociálních sítí je podle něj fakt, že lidé se na nich pohybují v "okruhu krátkodobých zpětných vazeb", které vytvářejí prostředí dezinformací a nedůvěry.

Palihapitiya neztotožňuje rozvrat společnosti pouze se Spojenými státy a vyjadřuje pochybnost nad tím, že za současný stav by mohla například ruská politická reklama na sociálních sítích. "Toto není americký problém, není to o ruské reklamě, jde o celosvětový problém," prohlásil.

Podle Palihapitiyi si vrcholoví představitelé v počátcích Facebooku připouštěli, že rozvoj sociálních sítí může mít negativní dopad na společnost. "Myslím si, že všichni jsme někde v koutku mysli věděli, že něco špatného se může stát," sdělil Palihapitiya v rozhovoru na prestižní Stanfordově univerzitě. Zároveň ale dodal, že nikdo z jeho spolupracovníků neočekával tak zásadní narušení společnosti sociálními sítěmi.

Facebook se s podobnou kritikou už setkal

Nejde o první kritiku Facebooku jeho bývalými zaměstnanci. Počátkem listopadu se ohradil vůči svému bývalému zaměstnavateli také jeden ze zakladatelů společnosti Sean Parker.

Podle deníku The Guardian Parker míní, že sociální síť Facebook na základě "nezamýšlených důsledků" těží ze "zranitelnosti lidské psychiky".

Parker i Palihapitiya se shodují, že vysoce postavení představitelé Facebooku v jeho rané fázi tušili, že může mít negativní dopad na společnost. Podle Parkera se ovšem nedalo přesně odhadnout, jakým způsobem se bude svět sociálních médií dále rozvíjet.

Náprava správnými investicemi

Oba někdejší přední manažeři nyní chtějí peníze, které vydělali během své kariéry ve Facebooku, použít k dobročinným účelům. "Rozhodl jsem se věnovat svůj čas tomu, že vezmu kapitál, kterým mě ocenili, a budu se soustřeďovat na strukturální změny, jež mohu kontrolovat," řekl Palihapitiya v rozhovoru s tím, že se teď chce zaměřit zejména na vzdělávání a klimatické změny.

Parker, jehož majetek časopis Forbes odhaduje v současné době na 2,6 miliardy dolarů, už dříve investoval do vývoje léků proti alergiím, sponzoroval sdružení věnující se přírodním vědám nebo založil nadaci, která má pokročit v léčbě rakoviny.

Související