Technici ještě v 80. letech předpokládali, že auto budoucnosti bude mít tak aerodynamický tvar, jak to jen jde, a bude také co nejnižší. Vzhledem k panujícímu očekávání, že nedostatek ropy je div ne za rohem, nic jiného smysl nedávalo. Proč pálit benzin kvůli tomu, aby odpor vzduchu, ve vyšších rychlostech zdaleka největší překážku pohybu, překonala rozměrná krabice? Hvězdami autosalonů tak byly koncepty, po nichž vzduch jen klouzal, na nichž se v zájmu boje se zdrojem turbulencí zakrývala třeba i kola.

Více než polovina letos vyrobených osobních aut budou různé modely SUV, tvrdí studie. Zájem o tyto vozy roste i v Česku

Málokdy se experti v odhadu trendů tak spletli. Pohled na silnice a ještě víc do autosalonů ukazuje, že dnes otázka odporu vzduchu hraje podružnou roli. Jinak by tolik zákazníků nemohla okouzlit kategorie označovaná jako SUV. Ukazuje to, jak společnost zbohatla. Až tak, že značné části řidičů na spotřebě auta moc nezáleží. Vzhledem k větší čelní ploše a obecně horšímu aerodynamickému koeficientu Cx (i když ten se automobilky snaží přece jen snižovat) může být celkový odpor vzduchu klidně o 40 procent vyšší než u klasického auta. S tím, jak jezdíme čím dál rychleji, se tato vlastnost prodraží o to víc (odpor vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti).

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se