Čínské město Šen-čen začalo jako první na světě využívat v hromadné dopravě jen elektrobusy. Autobusový park elektrovozů čínského města nyní přesahuje počet autobusů, konvenčních i elektrických, v největších městech USA dohromady.

Šen-čen má přes 12 milionů obyvatel a vlastní 16 359 elektrobusů. Radnice navíc chce, aby na elektřinu do budoucna jezdilo i všech 17 tisíc městských taxíků. 

"Budeme postupně nahrazovat stávající palivové taxíky elektromobily a chceme tuto výměnu dokončit do roku 2020, nebo dokonce před plánovaným termínem," říká Zheng Jingyu, vedoucí odboru veřejné dopravy v Šen-čenu pro server cleantechnica.com.

V roce 2017 město investovalo téměř 500 milionů dolarů (10,6 miliardy korun) na podporu elektrických autobusů a výstavbu zařízení pro nabíjení. Šen-čen postavil přes 510 autobusových stanic, kde vzniklo přes osm tisíc přípojek pro dobíjení. K plnému dobití autobusů stačí dvě hodiny. 

"Široké využití elektrických autobusů hraje významnou roli při zlepšování kvality ovzduší a života v Šen-čenu," řekl místopředseda místní komise Lou Heru pro server weixin.com.

Elektrické autobusy využívají téměř o tři čtvrtiny méně energie než naftové autobusy. Za jeden rok by tak mohly ušetřit až 345 tisíc tun nafty a snížit emise oxidu uhličitého o 1,35 milionu tun. Další výhodou je, že doprava je výrazně tišší.

Čína se snaží dlouhodobě přeorientovat na zemi, která bude využívat čistě ekologické vozy. Město Šen-čen bylo v roce 2009 vybráno jako jedno ze tří měst, která měla být pilotními místy pro národní program nových energetických vozidel. Čína se nyní bude snažit rozšířit svůj park elektrovozů i v dalších městech. Země se zejména spoléhá na svého domácího výrobce elektrických vozidel BYD, společnost vlastní asi pětinu čínského trhu.

Šen-čen je v současnosti jedno z nejrychleji rostoucích měst na světě. Investory z blízkého Hongkongu do něj přilákala speciální ekonomická zóna. Ještě v roce 1979 žilo ve městě pouze několik tisíc obyvatel, kteří se živili převážně rybolovem. Po vytvoření ekonomické zóny začalo město rychle růst a počet obyvatel se velmi rychle zvyšoval. V Šen-čenu sídlí řada celosvětově významných firem, mezi nimi například elektronický gigant Huawei.

Na ekologické vozy se snaží přejít i americké metropole. Los Angeles si klade za cíl mít první celoelektrický park pro veřejnou dopravu v USA. Během příštích pěti let se město chystá koupit 85 elektrických autobusů BYD. Jižní Kalifornie chce přejít na elektromobily do roku 2030.

Zdroj: Atlas
Související