Společnost DieselGate, která zastupuje zhruba 200 lidí, podala žalobu na náhradu škody na automobilky Volkswagen a Škoda Auto v emisním skandálu, tzv. dieselgate, k Obvodnímu soudu pro Prahu 8. Společnost to ve středu uvedla v tiskové zprávě. K žalobě je nadále možné se připojit na diesel-gate.cz.

"Zákazníci, které zastupujeme, si stěžují, že po přehrání software se jejich vozidlu snížil výkon a zvýšila spotřeba, často se vyjadřují expresivně typu 'auto nejede tak jako dřív' a jejich nespokojenost je znatelná," uvedl jednatel DieselGate Martin Kodýdek.

Negativních ohlasů je podle něj mnoho a jsou různého typu. Ať už jde o neprodejnost vozu nebo nejistotu ohledně nabízeného přehrání softwaru. Cílem firmy je poskytnout pomoc zákazníkům koncernu VW v Česku, a to prostřednictvím hromadné nebo individuální žaloby proti koncernu, a dosáhnout tak minimálně stejného zadostiučinění, jakého se dostalo zákazníkům VW v USA.

Další nespokojení vlastníci koncernových aut se už loni připojili k další žalobě na automobilku prostřednictvím společnosti Safe Diesel, která žadatele o odškodnění rovněž sdružuje. Klienti požadují odškodné 220 tisíc korun.

Aféra vypukla před dvěma lety, kdy americké úřady zjistily, že značky koncernu VW, včetně Škody, k motorům TDI s emisní normou Euro 5 instalovaly software, který uměl rozpoznat homologační měření emisí a upravit režim motoru tak, aby testem prošel. V běžném provozu však byly emise vyšší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut, z toho 1,2 milionu škodovek. V Česku se týká asi 165 tisíc aut, ze dvou třetin značky Škoda.

V USA dostane většina z téměř 600 tisíc majitelů dotčených koncernových dieselů odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 130 tisíc až 255 tisíc korun). Od této výše se odvíjí i výpočet požadované kompenzace od Safe Diesel. V Evropě je vzhledem k rozdílné legislativě obtížné pro jednotlivé státy nebo Evropskou komisi odškodné od koncernu vymáhat.

Související