Ramenský okres jihovýchodně od Moskvy byl v neděli dějištěm jedné z nejhorších leteckých katastrof v Rusku za posledních deset let. Krátce po startu z moskevského letiště Domodědovo se zde zřítil letoun Saratovských aerolinií s 71 osobami na palubě. Havárii nikdo nepřežil. Vyšetřovatelé zatím nevyloučili žádnou z možných příčin.

Let mířil do Orsku v Orenburské oblasti na jihu Ruska, z níž také pocházela drtivá většina z 65 cestujících. Stroj An-148 se dvě minuty po startu ztratil z obrazovek radarů a na zem dopadl asi 70 kilometrů od hlavního města ve 14:27 místního času (12:27 SEČ), ve vzduchu byl tedy jen šest minut. V médiích se objevila i svědectví, podle nichž z letadla už před dopadem šlehaly plameny. Trosky stroje jsou údajně rozeseté na kilometr dlouhém pásu.

Ruská prokuratura zahájila trestní řízení pro podezření z porušení pravidel bezpečnosti leteckého provozu. Sestavení speciální komise pro vyšetření incidentu pak ruské vládě nařídil prezident Vladimir Putin, který zároveň prostřednictvím svého mluvčího Dmitrije Peskova vyjádřil soustrast všem, kteří v pondělí přišli o své blízké.

Na palubě byly i tři děti

Při havárii letadla zahynuly mimo jiné tři děti ve věku od pěti do 12 let. Další z obětí bylo 17 let, uvádí agentura TASS. Podle ní byli na palubě také tři cizinci, jeden z nich ze Švýcarska. České ministerstvo zahraničí nemá informace, že by mezi oběťmi byli občané České republiky. Na dotaz ČTK to sdělila mluvčí Černínského paláce Michaela Lagronová.

Národnost dalších případných cizinců na palubě letu Saratovských aerolinií zatím není známá. Drtivá většina z 65 cestujících byli ruští občané z Orenburské oblasti, kam letoun mířil. Lékaři budou podle agentury TASS v pondělí shromažďovat vzorky DNA jejich příbuzných, což má usnadnit identifikaci pozůstatků. Z 65 cestujících a šestičlenné posádky katastrofu nikdo nepřežil.

Katastrofa byla blesková, tvrdí experti

Jako příčinu zřícení letounu ruští vyšetřovatelé zvažují povětrnostní podmínky, lidskou chybu a selhání techniky. O možnosti terorismu se nezmínili. Uvedl to v pondělí server BBC.

Trosky stroje a části těl jsou rozeseté na velké ploše, záchranáři zasněženou oblast musí pročesávat pěšky a potrvá jim to ještě nejméně den. Vyplývá to z prohlášení mluvčí Vyšetřovacího výboru Světlany Petrenkové, o němž informoval internetový deník gazeta.ru. Podařilo se už nalézt jednu ze dvou černých skříněk, které na palubě pořizují záznam o průběhu letu. Přístroj prý nejeví známky poškození.

Řada odborníků na ruských zpravodajských webech upozorňuje, že katastrofa byla blesková. Vede je k tomu mimo jiné skutečnost, že podle dostupných informací posádka nehlásila žádné potíže a nečekaně se odmlčela prakticky v okamžiku, kdy letoun pouhých několik minut po startu zmizel z obrazovek radarů.

"Velký kráter na místě neštěstí může znamenat, že letadlo klesalo neřízeně, vertikálně, aniž by se snažilo o klouzavý sestup," řekl agentuře Interfax místopředseda odborové organizace ruského letového personálu Alfred Malinovskij. Podle Interfaxu je na místě katastrofy kráter hluboký 2,5 metru o poloměru zhruba 17 metrů.

Někteří svědci tvrdí, že stroj už před dopadem na zem hořel a že slyšeli explozi. To vyvolalo spekulace o teroristickém útoku.

"Výbuch ovšem může být nejen důsledkem diverze. Svou roli mohly sehrát i následující faktory: teplota vzduchu něco málo pod nulou, vysoká vlhkost a nanejvýš pravděpodobná námraza. Pokud selhal protinámrazový systém motoru, mohl se do lopatek kompresoru dostat kousek ledu a výsledkem mohl být výbuch, o kterém svědci hovoří," tvrdí Malinovskij.

"Posádka nestačila vyslat nějakou zprávu či nouzový signál, což znamená, že vše se stalo náhle a rychle," uvedl rovněž představitel letových odborů.

Stroj byl v pořádku, tvrdí aerolinie

Zástupci společnosti Saratovské aerolinie, které letoun patřil, ujišťují, že šlo o moderní, spolehlivý stroj, který neměl technické problémy. Certifikát osvědčující letovou způsobilost stroje byl podle agentury TASS vydán 2. června 2016 a měl dvouletou platnost.

Podle mluvčí Vyšetřovacího výboru Ruské federace, což je obdoba amerického Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI), už byli vyslechnuti zaměstnanci Saratovských aerolinií na letišti Domodědovo, ze kterého havarovaný letoun startoval. Úřady prý také uvažují o mimořádné kontrole poměrů v aerolinkách, které před časem měly potíže kvůli porušování předpisů, když se zjistilo, že při jednom z letů se v pilotní kabině nacházela nejen posádka.

Saratovské aerolinie vznikly v 90. letech a jejich letouny dosud nikdy nebyly zapojeny ve smrtelných nehodách. Ty jsou v Rusku poměrně časté, přičemž při posledním velkém leteckém neštěstí na konci roku 2016 zahynulo u Soči 92 lidí včetně 64 členů slavného Alexandrovova armádního souboru písní a tanců.

Související