Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s brněnskou OHL ŽS na stavbu železničního koridoru Sudoměřice−Votice. Náklady se předpokládají přes sedm miliard korun. Jde o jednu z největších železničních zakázek v Česku za poslední léta. Stavební firma kromě druhé koleje vybuduje i dva nové tunely a jednu železniční stanici.

"Jsme rádi, že po náročné přípravě mohou začít práce na jednom z posledních dosud nemodernizovaných úseků čtvrtého koridoru. Jeho dokončení umožní zkrátit jízdní doby expresů mezi Prahou a Táborem na jednu hodinu," uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Podle generálního ředitele OHL ŽS Petra Brzeziny je stavba výjimečná jak po stránce technické náročnosti, tak co se finančního objemu týče a představuje jednu z nejvýznamnějších zakázek, kterou v posledním období SŽDC jako investor připravila. "Pro naši firmu to znamená možnost navázat na dlouholetou tradici v železničním stavitelství, prokázat své bohaté zkušenosti s koridorovými stavbami a především využít vlastní personál a strojní vybavení v rozhodujících oborech, jako je železniční svršek a spodek, mosty, tunely a pozemní a silniční stavby," uvedl Brzezina.

Dokončení celé modernizace dosud jednokolejného úseku na pomezí Jihočeského a Středočeského kraje se předpokládá v roce 2021. Trať povede z velké části v nové trase, která bude o dva kilometry kratší než dosud. Rychlost vlaků se zvýší na 160 kilometrů za hodinu, což zkrátí cestu expresů mezi Prahou a Táborem na jednu hodinu. Umožní to mimo jiné výstavba tunelů Mezno a Deboreč o délce 840, respektive 660 metrů.

Stavba bude stát 7,159 miliardy korun bez DPH. Projekt by mohl získat až pětimiliardovou dotaci z Evropské unie. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Podpis smlouvy mimo jiné umožnilo stažení stížnosti konkurenčního Strabagu na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který svoje řízení před několika dny zastavil.