To, že by premiér Andrej Babiš v rozdělování eurodotací zvýhodňoval svoji bývalou firmu Agrofert, eurokomisaře pro rozpočet Günthera Oettingera neznepokojuje. "Konflikt zájmů jsme schopni ohlídat a úřadům členských států důvěřujeme," řekl v rozhovoru pro HN během své pražské návštěvy, při níž s českými politiky jedná o podobě rozpočtu Evropské unie po roce 2020, kdy EU opustí Velká Británie. První návrh chce Oettinger předložit 2. května.

HN: Jak bude vypadat nový sedmiletý rozpočet Evropské unie po roce 2020, po odchodu Velké Británie? Kde budou jaké škrty a jak vysoké budou?

Není pochyb, že v souvislosti s brexitem máme nějaké problémy. Krom toho máme nové úkoly, jako vypořádat se s přílivem migrantů, ochranu hranic nebo výzkum a vývoj v obranné oblasti. Potřebujeme tedy nějaký vyvážený návrh, aby byla šance rozpočet přijmout před příštími volbami do Evropského parlamentu, které jsou na konci května 2019.

HN: Odkud tedy vzít peníze na ony nové úkoly? Budete škrtat ve strukturálních fondech nebo společné zemědělské politice?

Výpadek po brexitu, který bude něco mezi dvanácti a čtrnácti miliardami eur, chceme z poloviny naplnit novými příspěvky a z poloviny úsporou v existujících výdajích. A druhá věc, nové úkoly jako rozvojová pomoc, ochrana hranic, obrana, znamená nové investice, kde chceme osmdesát procent vzít z nových příspěvků a dvacet procent ze škrtů v existujících strukturách.

HN: Jak chcete hlavně ty bohatší státy přesvědčit, že by do společného
rozpočtu měly dávat víc?

Naším hlavním argumentem je přidaná hodnota těch projektů. Máme devět tzv. čistých přispěvatelů (států, které do rozpočtu EU odvádějí více, než dostávají – pozn. red). Je v jejich zájmu mít fungující jednotný trh, přeshraniční infrastrukturu, umožnit novým členským státům více investovat a zvýšit HDP na hlavu. Já pocházím z Německa, které je čistým přispěvatelem. Ale německý průmysl je orientován na vývoz a je pro něj důležité mít jednotný trh s půl miliardou lidí, tedy možných spotřebitelů. Když vidíme, co dnes přichází z Washingtonu nebo z Číny, když vidíme stav automobilového průmyslu, tak je velmi důležité mít jednotný tým a společnou strategii.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.