Vědcům z britské Univerzity v Portsmouthu a americké Národní laboratoře pro obnovitelnou energii (NREL) se povedl přelomový objev, který by mohl vyřešit jeden z největších ekologických problémů lidstva. Objevili látku, která je schopna relativně rychle "požírat" plast. Vědci objev oznámili v časopise PNAS. O objevu informovala televize CNN.

Vědci se rozhodli zkoumat atomovou strukturu přírodního enzymu Ideonella sakaiensis 201-F6 (PETase), který byl před několika lety objeven na skládce v Japonsku, kde sám patrně zmutoval a dovolil tamním bakteriím rozkládat plast, který pak užívají jako zdroj potravy. Tento enzym je schopný rozkládat i polyethylentereftalát, známý pod zkratkou PET, z něhož se od roku 1940 vyrobily miliony tun plastových lahví.

PET se nevyskytuje v přírodě dlouho, vědci proto chtěli zjistit, jak se enzym vyvinul a jestli je možné jej vylepšit. Vědcům se však za pomoci pracovišť na Univerzitě v Jižní Floridě a univerzitě v brazilském Campinas nečekaně podařilo vytvořit jiný enzym, který  požírá plasty o pětinu rychleji. "Doufali jsme, že se nám podaří určit kompletní strukturu enzymu, ale nakonec jsme se dostali ještě o krok dále. Nečekaně jsme vyvinuli enzym s vylepšenou strukturou, který je efektivnější," uvedl hlavní výzkumník z NREL Gregg Beckham. "Je známo, že náhoda hraje v základním výzkumu významnou roli, a náš objev není výjimkou," doplňuje ho šéf institutu biomedicíny v Portsmouthu, profesor John McGeehan. Vědci si všimli podoby s enzymem houby Fusarium oxysporum cutinase, která také dokáže požírat plast, ale nepřežije ve volné přírodě. Proto zkusili enzym PETase zmutovat, aby se se více podobal enzymu zmíněné houby, a zjistili, že neočekávaně vytvořili enzym, který plast rozkládá zhruba o pětinu rychleji.

Vyvinutí enzymu může být důležitým krokem k odstranění milionů tun PET lahví, které jsou momentálně součástí oceánů a krajiny. Plastová lahev se totiž rozkládá více než sto let, a tedy každá plastová lahev, která kdy na planetě vznikla, se na ní i nachází, uvádí vědci z Portsmouthské univerzity.

Enzym dokáže rozkládat i polyethylen-furandikarboxylát (PEF), který funguje jako biologická náhražka PET plastů. Nevyrábí se z ropy, ale z biomasy. I přesto je v přírodě nerozložitelný a končí na skládkách nebo v oceánech.

"Ačkoliv jsme enzym vylepšili jen mírně, tento neočekávaný objev naznačuje, že je tu prostor pro další zdokonalování těchto enzymů, které nám pak můžou pomoci najít řešení, jak odstranit neustále se zvětšující hromadu odhozených plastů," říká McGeehan.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

• Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.