Největší evropská přehlídka všeobecného letectví Aero Friedrichshafen každoročně přiláká do stejnojmenného německého města stovky firem a desetitisíce návštěvníků z celého světa, Češi jsou zde pravidelnými a nepřehlédnutelnými účastníky.

Na obřím výstavišti u Bodamského jezera letos předvedlo svoji nabídku 630 vystavovatelů z 38 zemí, a to jak v oborově členěných halách, tak na volné ploše a samozřejmě i ve vzduchu. Podle údajů veletržní správy byli mezi 31 tisíci návštěvníky zastoupeni hosté ze všech kontinentů, přičemž jako obvykle převládali odborníci − z každé desítky osob bylo až šest aktivních pilotů.

Česká expozice by si zasloužila celou halu

Početná byla i česká účast − z celkem 34 českých firem jich 14 vystavovalo v organizačně sdílené expozici pod hlavičkou CzechTradu, a to v několika halách. Společná česká účast se konala v rámci projektu NOVUMM KET, spolufinancovaného z evropských fondů a cíleného na podporu malých a středních podniků. Viceprezident Letecké amatérské asociace (LAA) Jan Fridrich se domnívá, že v takovém obsazení by se už vyplatilo najmout pro českou expozici celou halu, ne-li dvě. Dále ocenil, že se agentuře CzechTrade ve spolupráci s LAA podařilo k datu konání veletrhu vydat kromě profilového katalogu českých vystavovatelů v rámci projektu NOVUMM KET i oborový katalog Czech Aviation, přehledný stostránkový dokument v angličtině.

"Letos si připomínáme 100 let vzniku Československa a také více než stoletou tradici české aviatiky. Měli bychom si uvědomovat, že jsme v tomto oboru, zejména pak ve výrobě malých letadel, světová velmoc," zdůraznil Fridrich při zahajovacím setkání s vystavovateli, kterého se zúčastnila i politická a obchodní konzulka GK Mnichov Lydie Holinková.

Světová premiéra plně bezemisního letadla

Tematicky veletrhu vládly široce pojaté inovace a nejčastěji skloňovaný fenomén elektromobility, která se už zjevně stěhuje ze silnic i do vzdušného prostoru. Elektrolety zde prezentovalo také hned několik českých podniků, mezi nimi Zall Jihlavan Airplanes, která předvedla stroj Sky­leader 400 Electric, nový model střední třídy vhodný zejména pro cvičné účely. Svou mezinárodní premiéru tu mělo v mnoha ohledech jedinečné, plně bezemisní letadlo Phoenix, které vzniklo v součinnosti firem Sport Prop − Phoenix Air − MGM Compro − PEG a v současné době prochází certifikací. "Stroj má charakteristiky plachťáku a vzhledem k doletu až 350 kilometrů je to první elektrické letadlo, které má praktický smysl," vysvětlil jeden z jeho tvůrců, Ivo Prokop. Takto dlouhý dolet mu umožňují tři baterie o celkové hmotnosti 140 kg. Stroj má ohromující design a na četné obdivovatele v expozici zapůsobila zároveň instalace mapy Česka s vyznačením připravovaných dobíjecích stanic ve zhruba desítce lokalit.

Své místo a obdivovatele měly na veletrhu i repliky letadel, v našem případě to byla replika historického kluzáku Praha, kterou ke 100 letům vzniku Československa připravil a v Německu osobně představil stavitel letadel a nadšenec Václav Vondrášek.

Velké pozornosti laického i odborného publika se ve Friedrichshafenu těšily letecké simulátory, do tohoto oboru také přispěla česká firma Zall Letov Simulátory, u jejíhož stánku se tvořily fronty zážitkůchtivých amatérů. Těchto a podobných zařízení vyrobili v Letově už 500; ve více než 30 zemích spolehlivě slouží nejen leteckým školám, ale též policii a záchranným složkám. Ve společné expozici CzechTradu zaujala i nabídka padáků tradičního výrobce MarS Jevíčko a zastoupena byla též sféra služeb konzultační startupovou společností 5M Levit.