Nové outletové centrum u pražského letiště není otevřené ještě ani dva týdny a už jej stihly navštívit desítky tisíc lidí. Tvrdí to alespoň vlastníci projektu Prague The Style Outlets firma Kaprain Group finančníka Karla Pražáka a španělská společnost Neinver. Druhá jmenovaná má v novém centru u Letiště Václava Havla zatím jen minoritní podíl, ale v budoucnu má v plánu ovládnout celý projekt.

V případě Neinveru se jedná o 19. outletové centrum, které firma v Evropě provozuje. Díky dlouhodobě fungující spolupráci s obchodníky se zahraniční firmě podařilo na český trh přivést nové módní značky. Premiéru v outletovém centru u pražského letiště měly třeba Gattinoni Roma, Marina Militare, Massimo Rebecchi, Ixos, Frankie Morello nebo Hispanitas, další značky přijdou do konce letošního roku.

"Přilákat do České republiky nové značky nebylo snadné, museli jsme obchodníky přesvědčit," sdělil HN Carlos González, výkonný ředitel ve skupině Neinver. Její vedení si pochvaluje růst tuzemského maloobchodního trhu za poslední tři roky. Šanci na úspěch nové značky zvyšuje kvalitní sortiment a tím podle Španělů není čtyři roky stará kolekce.

70 milionů

eur dosáhla investice do outletového centra Prague The Style Outlets, uvedli jeho vlastníci. Poté, co bude do provozu uvedena i jeho druhá, menší část, nabídne celkem 180 obchodních jednotek.

"Některé ze značek, které jsou na českém trhu nováčky, za rok nebo za dva pravděpodobně spatříte v dalších nákupních centrech nebo na hlavní nákupní třídě," řekl Sebastian Sommer, obchodní ředitel Neinveru. Obchodníci totiž kvůli expanzi do Česka zakládali společnosti, zajistili si skladovací kapacity a najali personál. "Tato rozhodnutí nedělají podnikatelé kvůli jedné lokalitě. Značky vidí na českém trhu příležitost k růstu," doplnil Sommer.

To potvrzuje i Tomáš Beránek z poradenské společnosti CBRE. "Některé z nově příchozích, zejména italských značek, by mohly expandovat i do hlavních nákupních ulic Pařížská či Na Příkopě nebo do obchodních center v Praze," řekl Beránek. Pro úspěšnost nového českého outletu je podle něj vedle příjemné atmosféry k nakupování důležitá také návštěvnost zahraničních zákazníků.

Vůbec první evropskou outletovou prodejnu otevřelo v centru u letiště hračkářství Hamleys. Dokládá to, že pro obchodníky má význam i outletová prodejna, v níž podle Sommera zpravidla nakupují více zákazníci ze zahraničí. Vlastníci centra předpokládají, že většina návštěvníků bude přijíždět auty. Díky domluvě s dopravním podnikem nicméně k budově nově zajíždějí dvě autobusové linky a jízdní řád je podle potřeby možné modifikovat. Jedna z linek je odkloněna od terminálu č. 1, a cesta od letiště k outletovému centru tak trvá autobusem pět minut. Centrum je připravené i na zájezdy, před budovou je parkoviště s kapacitou pro 15 autobusů.

V Prague The Style Outlets už funguje několik desítek obchodů. Podle vlastníků jsou pronajaté více než tři čtvrtiny zhruba z 20 tisíc čtverečních metrů ploch k pronájmu. S otevřením zbývající části Španělé počítají asi za dva roky. Pak se jeho velikost zvětší o třetinu na 30 tisíc m2, centrum nabídne 180 obchodních jednotek a stane se největším outletovým centrem v Česku.

V Praze už jedno takové centrum funguje na opačném konci města. Štěrboholská Fashion Arena ve smlouvách obchodníky omezuje v tom, v jaké vzdálenosti mohou otevřít další prodejnu. Vlastníci outletu u letiště tuto obchodní praktiku napadly jednak u soudu, jednak u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Neinver tvrdí, že doložky o dosahu v nájemních smlouvách (tzv. radius clause) nepoužívá už více než pět let. "Tyto doložky jsou minulostí, osobně se domnívám, že do několika let v Evropě úplně zmizí," říká González z pozice šéfa druhého největšího provozovatele outletových center v Evropě.