Největší světový výrobce cestovních zavazadel Samsonite odvolal výkonného ředitele Rameshe Tainwalu. Stalo se to týden poté, co ho finanční společnost Blue Orca obvinila, že lhal o svém vzdělání, a upozornila na některé sporné účetní praktiky.

Manažer indického původu podle Blue Orcy neoprávněně používá titul Ph.D. z University of Cincinnati. Další nařčení hovoří o tom, že se Samsonite pod jeho vedením snažil maskovat pomalý růst nákladnými akvizicemi a že pochybnými účetními triky uměle zvyšoval ziskovost. K obvinění, které se týká vzdělání, se Ramesh Tainwala přiznal. Nařčení z jakýchkoli účetních triků ale firma odmítla.

Za společností Blue Orca stojí spekulant na pokles cen akcií Soren Aandahl. Ve zprávě zveřejněné 24. května se pozastavuje i nad tím, jakým způsobem probíhal byznys Samsonitu s firmami ovládanými Tainwalou a jeho rodinou. Ta má se Samsonitem například společný podnik Samsonite South Asia.

Samsonite

◼ Společnost založil v roce 1910 v Coloradu prodejce zavazadel Jesse Shwayder coby Shwayder Trunk Manufacturing Company. Hluboce věřící Shwayder nazval nejlépe se prodávající řadu kufrů Samson po biblickém silákovi. Název Samsonite začal používat v roce 1941 pro nový kufr z laminátu. Ten se stal vlajkovou lodí společnosti a v roce 1965 se tak přejmenovala celá firma.
◼ Potomci Jesseho Shwaydera prodali společnost v roce 1973 firmě Beatrice Foods. Samsonite následně v 80. a 90. letech změnil několikrát majitele, až společnost v roce 2007 za 1,7 miliardy dolarů koupil finanční investor CVC Capital Partners. V červnu 2011 byla společnost uvedena na hongkongskou burzu, což jí vyneslo 1,25 miliardy dolarů.
◼ Samsonite se snaží získat co největší podíl na trhu s luxusními zavazadly. Před šesti lety například za 35 milionů dolarů koupil společnost Hartmann založenou v roce 1877. Před dvěma roky provedl svůj největší nákup v dějinách, když za 1,8 miliardy dolarů koupil výrobce luxusních zavazadel Tumi.

Vedení Samsonitu se hájí tím, že o obchodech se píše ve výroční zprávě a byly schváleny jak nezávislými členy správní rady, tak i auditorem KPMG.

"Společnost považuje tvrzení ve zprávě Blue Orcy za jednostranné a zavádějící. Závěry zprávy o stavu společnosti Samsonite a jejích finančních výsledcích jsou nesprávné," reagovala na obvinění dotčená firma v devítistránkové odpovědi zveřejněné ve čtvrtek večer.

Ramesh Tainwala přesto na postu výkonného ředitele společnosti skončil, oficiálně z "osobních důvodů". Představenstvo nicméně prohlásilo, že se otázkou jeho akademického vzdělání velmi vážně zabývalo. "Jeho odchod je v nejlepším zájmu firmy a jejích akcionářů," stojí v prohlášení firmy.

Tainwalu vystřídá finanční ředitel Kyle Gendreau. Ten je ve firmě od roku 2009 a podílel se na obří koupi dalšího výrobce luxusních zavazadel, firmy Tumi, za 1,8 miliardy dolarů.

Analytici oslovení agenturou Reuters chválili rychlost reakce Samsonitu, ale současně zpochybňovali, zda to bude stačit. Akcie společnosti se na hongkongské burze po zveřejnění zprávy Blue Orcy během dvou dní propadly o 21 procent. Po většinu minulého týdne se s nimi na žádost společnosti neobchodovalo. A to až do pátku, kdy začaly opět růst a připsaly si zhruba deset procent.

"Manažerská výměna je určitě krok správným směrem, ale současně způsobuje určitou nejistotu. Odchod Rameshe Tainwaly totiž může investorům naznačit, že některá obvinění mohou být pravdivá, a v tom případě růst akcií rychle skončí," řekl agentuře Reuters Linus Yip, hlavní stratég společnosti First Shangai Securities.

Obvinění společnosti Blue Orca, která byla založena v Texasu teprve před měsícem, totiž nemíří jen na neexistující diplom nyní již odvolaného šéfa. "Samsonite je značka střední kategorie, maskovaná jako hráč prémiové, luxusní kategorie. Měla by být srovnávána se značkami, jako je Michael Kors, a ne s těmi luxusními, jako je Burberry," píše se ve zprávě. "Četné restrukturalizace a nákupy jen maskují problémy v klíčovém segmentu. Nedávné oznámení, že se Samsonite chystá na trh s dámskými kabelkami, připomíná chování narkomana shánějícího další dávku," nebere si zpráva servítky.

Tržní hodnota Samsonitu je odhadována na 5,37 miliardy dolarů. Obrat za letošní první čtvrtletí stoupl o 21 procent, především díky výsledkům značky Tumi.