Tradiční pařížská bistra, kde si hosté dají ráno kávu, večer víno a něco malého na zub, pomalu mizí z ulic. Tyto provozovny s návštěvníky, kteří si přišli třeba jen na chvíli posedět a přečíst noviny, nahrazují prodejny suvenýrů nebo řetězce rychlého občerstvení.

"Začínají mizet. Před 30 lety bistra tvořila 50 procent všech stravovacích zařízení v Paříži, nyní je to 14 procent," uvedl v rozhovoru pro francouzský deník Le Monde Alain Fontaine, majitel bistra Le Mesturet, jenž požaduje jejich ochranu.

Fontaine vidí řadu důvodů, které k úbytku bister vedly. Jedním z nich jsou rostoucí nájmy a nástup společností, jako je například Airbnb. Ta nabízí ubytování v soukromí, kde mají turisté k dispozici i vlastní kuchyň. Raději si připraví jídlo doma, a venku proto utrácí méně.

51 miliardy korun

loni utržily fastfoody ve Francii podle odhadu poradenské společnosti Gira Conseil. Je to meziroční skok o šest procent. Právě restaurace rychlého občerstvení pomalu vytlačují tradiční bistra

Pařížané už také nechodí na obědy ven tak často jako dříve. Místo toho si nosí z domova připravené jídlo v krabičkách nebo se chodí najíst rovnou domů.

Tento trend podle Fontaina posílil také kvůli teroristickým útokům z listopadu 2015. Tehdy skupina teroristů zaútočila na několik pařížských restaurací a barů. "O útocích ani nedokážu mluvit. Teroristé cílili na pařížský způsob života, na naše umění žít," uvedl Fontaine.

Francie v posledních letech také zažívá boom restaurací rychlého občerstvení, které nabízí třeba pizzy, hamburgery nebo kebaby. Loni fastfoody utržily rekordních 51 miliard eur, tedy v přepočtu přes 1,3 bilionu korun. To je o šest procent více než v předcházejícím roce, a dokonce o 260 procent více než před 13 lety, uvádí poradenská společnost Gira Conseil. Právě Francie je pro americký řetězec McDonald's druhým nejziskovějším trhem. Ukazuje to, že Francouzi se odklánějí od tradičních jídel, jako je například hovězí po burgundsku, a dávají přednost jiným jídlům, která by ještě před několika lety nemohla v konkurenci tradiční francouzské kuchyně obstát.

Burgerů se loni ve Francii vůbec poprvé prodalo více než tradiční bagety plněné šunkou a máslem. Ještě předloni byl jejich počet zhruba vyrovnaný. "Prodalo se jich 1,46 miliardy, což je meziroční nárůst o devět procent," uvedl pro agenturu AFP Bernard Boutboul, analytik z poradenské společnosti Gira Conseil. Ten ale současně upozorňuje, že populární americký pokrm nabízí nejen fastfoody, ale i drahé restaurace. Ve svém menu ho nyní má na 85 procent francouzských restaurací. "Burgery teď najdete všude. Od jídelen rychlého občerstvení po provozovny s Michelinskou hvězdou," dodává analytik Boutboul.

Chceme do UNESCO

Fontaine se navzdory rostoucí konkurenci nevzdává. Postavil se do čela sdružení, které usiluje o zapsání pařížských bister a kaváren s předzahrádkami na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Podobná bistra by se pak díky tomu dostala do průvodců a pro turisty by bylo snazší je najít. "Na oknech by měla nápis 'Tato provozovna je uznána jako světové dědictví UNESCO'," dodal.

Jejich kandidaturu podpořila i starostka Paříže Anne Hidalgová. Ta uvedla, že bistra jsou součástí "pařížského šarmu a identity".

Francie má na seznamu nehmotného dědictví asi deset položek. Od roku 2010 je na něm i francouzská kuchyně.

Podobně jako Francie hledá pro své speciality ochranu také Španělsko. Madrid žádá UNESCO o zapsání svých tapas, drobného občerstvení nebo jednohubek, které se nejčastěji podávají k pivu nebo vínu.