Bývalý generální ředitel automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne (66) zemřel. Oznámila to rodina Agnelliových, která vlastní kontrolní podíl v FCA.

Automobilka o víkendu oznámila, že Marchionneho stav se po nedávné operaci ramene prudce zhoršil, a jmenovala nového šéfa.

"To, čeho jsme se obávali, se bohužel stalo. Sergio Marchionne, muž a přítel, odešel," řekl předseda představenstva FCA John Elkann.

Marchionne zhruba před třemi týdny podstoupil operaci ramene. Po zákroku se však podle italského tisku objevily závažné komplikace a jeho stav se v posledních dnech prudce zhoršil.

Marchionne se stal šéfem automobilky v červnu 2004, kdy byla na pokraji bankrotu. Už o rok později dostal Fiat ze ztráty a roku 2009 koupil krachující americkou automobilku Chrysler s nímž firmu později spojil. V roce 2014 dovedl Marchionne Fiat na newyorskou burzu. 

Spojením Fiatu a Chrysleru vznikla holdingová společnost Fiat Chrysler Automobiles, zahrnující například luxusní značku Maserati, sportovní Alfu Romeo a "masovou" značku Fiat. Marchionne ale nejvíce spoléhal na SUV značky Jeep, jež je v portfoliu Chrysleru. 

Marchionne je považován za prvního evropského manažera, který dospěl k závěru, že automobilky musí přeorientovat část výroby z běžných "masových" modelů na výkonná, pohodlná, bezpečnější, ale hlavně pro výrobce výnosná SUV.

Marchionne byl také ředitelem a předsedou představenstva výrobce sportovních luxusních aut Ferrari, který se oddělil od FCA v roce 2016, a předsedou představenstva společnosti CNH Industrial, která vyrábí zemědělské stroje, traktory, autobusy a další dopravní prostředky.

Při významné firemní události se Marchionne naposledy objevil na veřejnosti začátkem června, kdy představil plány FCA do roku 2022 a oznámil investice do elektrických aut. Původně chtěl své místo opustit v roce 2019, kvůli zhoršení zdravotního stavu ale byl na jeho místo o víkendu jmenován Mike Manley, který byl předtím ředitelem divize Jeep.

Marchionne se narodil v Itálii, měl však italské a kanadské občanství. Kariéru zahájil v Kanadě ve společnosti Deloitte & Touche. Byl účetním a právníkem. Před nástupem do Fiatu působil na vedoucích funkcích v několika firmách a získal si pověst odborníka na návrat ztrátových firem k zisku.

Marchionne byl známý svým přímočarým chováním a tím, že si nedělal starosti s oblečením. Jen málokdy byl vidět, že by měl na sobě něco jiného než džíny a černý svetr. Měl rád rychlost a jezdil ve Ferrari, kterých měl několik. Denně vypil kolem deseti italských káv a vykouřil balíček cigaret Muratti.