Na frekventované dálnici v Janově na severu Itálie se v úterý přibližně v 11:50 SELČ zřítilo několik desítek metrů mostu Morandi.

Zemřelo 35 lidí, oznámil na Twitteru s odvoláním na hasiče kraj Ligurie, jehož je Janov hlavním městem.

Nejméně 13 lidí bylo při neštěstí zraněno, stav některých z nich je podle italského ministra vnitra Mattea Salviniho vážný. Podle agentury ANSA záchranné práce komplikoval silný déšť, který ale už ustal.

Spolu s vozovkou spadly zhruba dvě desítky aut. Hasiči se podle agentury AP obávají, aby na místě neštěstí neexplodovaly rozvody plynu.

Podle České televize při zřícení mostu spadl i kamion české firmy Sped-it. Jeho řidičem byl Čech, neštěstí přežil.

"Podrobnější informace nemáme. S řidičem jsme nemluvili a ještě několik hodin s ním mluvit nebudeme, protože je v nemocnici," řekl Jan Polák ze společnosti Sped-it.

"Náš kamion jsme našli na fotkách na Twitteru, jak lezli do kabiny záchranáři. Takže jsme obvolávali všechny nemocnice. Z návěsu nezbylo vůbec nic," dodal jednatel Sped-it Václav Zázvůrek s tím, že řidič žije a komunikuje. "Má čtyři zlomená žebra, propíchnutou plíci a zlomený nos," popsal. "Zatím zůstává v nemocnici a jeho transport bude možný nejdříve za pět dní," poznamenal. Odhadovaná škoda na soupravě je zhruba 2,5 milionu korun. "Vše se řeší přes pojišťovnu a škoda je již nahlášena," dodal Zázvůrek.

"Byl zraněn, nicméně není v ohrožení života. Byl odvezen do nemocnice v Janově, kde je v ošetřování. On sám naši ambasádu o nějakou další asistenci nežádal, komunikujeme s jeho zaměstnavatelem," sdělila mluvčí ministerstva zahraničí Irena Valentová.

Česká diplomacie nemá zprávy o jiných českých zraněných či obětech. S ohledem na to, že v Janově ještě pokračuje záchranná operace, však ministerstvo nemůže vyloučit, že na místě byli i jiní Češi. "Na naši konzulární linku se od doby neštěstí obrátil jenom zaměstnavatel českého řidiče kamionu, nikdo další nás v této věci nekontaktoval," dodala Valentová.

Na části mostu, která se zřítila, bylo v době neštěstí 35 osobních aut a tři kamiony, uvedl na tiskové konferenci mluvčí italské civilní obrany. Rovněž řekl, že část mostu se zřítila na dvě průmyslové haly, v nichž ale v té době zřejmě nebyli žádní lidé.

V sutinách je podle policistů rozdrcených několik osobních vozů, zatímco ty nákladní skončily v řece pod mostem. Podle prvních zpráv zřícení části stavby i s pilířem způsobil sesuv půdy. Mostní vozovka spadla během prudkého deště, uvedl server RaiNews. Podle jednoho ze svědků do pilíře před zřícením uhodil blesk, uvedla ANSA.

V italských médiích se objevily zprávy, že zřícený úsek mostu procházel právě rekonstrukcí. Televize Rai citovala zástupce provozovatele dálnice Giovanniho Castellucciho, podle něhož ale most nebyl nebezpečný.

Místní guvernér Giovanni Toti v úterý prohlásil, že údržba mostu se ukázala jako nedostatečná. Za údržbu objektu je podle italského ministra dopravy Danila Toninelliho zodpovědná firma Autostrade, která ho provozuje.

Firma Autostrade odmítla, že by podcenila údržbu stavby. Podle šéfa pobočky firmy pro oblast Janova byl most pravidelně monitorován a kontroly neukázaly, že by hrozilo nebezpečí zřícení, informovala agentura ANSA. 

"Nebyl absolutně žádný důvod, proč by měl být most považován za nebezpečný. Prováděli jsme množství různých kontrol a žádná z nich neukazovala, že by hrozilo něco takového," řekl agentuře ANSA Stefano Marigliani z firmy Autostrade. Dodal, že kontroly byly dokonce přísnější, než vyžaduje zákon.

Podle Mariglianiho neukázala na žádné nebezpečí ani poslední speciální měření ze začátku roku 2017, která měla zjistit případné poruchy v kabelech nebo silových elektrických vedeních.

Podle italské tiskové agentury ANSA byl most dlouhodobě přetížen příliš velkým provozem. Už dlouhá léta se přitom hovoří o odklonění dálnice mimo Janov, které by provozu na Morandiho mostě ulehčilo. Podle italských médií tento projekt ovšem komplikuje nedostatek peněz i občanské ekologické iniciativy.

Jen několik hodin po neštěstí italský ministr vnitra a vicepremiér Matteo Salvini vyzval k větším investicím do infrastruktury a k ignorování rozpočtových limitů EU, bude-li to nutné. "Měli bychom se sami sebe zeptat, zde respektování těchto limitů je důležitější než bezpečnost italských občanů. Podle mě samozřejmě ne," řekl Salvini.

"Lidé v Janově používají tento most dvakrát denně, nemůžeme žít s infrastrukturou postavenou v 50. a 60. letech 20. století," řekl v úterý náměstek ministra dopravy Edoardo Rixi televizní stanici SkyNews24.

Agentura ANSA uvedla, že se zhroutila zhruba 100 metrů dlouhá část mostní vozovky. Nejdelší část vozovky spadla do řeky pod mostem, některé velké bloky ale dopadly i na obytné domy a průmyslové haly. Obytné domy v okolí mostu byly následně preventivně evakuovány. Na místě jsou požárníci, policie a záchranná služba.

Na místo neštěstí míří také italský premiér Guiseppe Conte, podle úřadu premiéra zůstane v Janově do středy. Pomoc už v souvislosti s neštěstím nabídl francouzský prezident Emmanuel Macron i španělský premiér Pedro Sánchez.

Statici prověřují zbylou část mostu, která nespadla. Zároveň se záchrannými pracemi se plánuje alternativní cesta, kudy se budou moci lidé vracet z dovolených na pobřeží.

Přímých autobusových linek z Prahy se neštěstí nedotklo. Autobus společnosti RegioJet na úterní pravidelné lince z Prahy s příjezdem do Janova ve 14:35 v pořádku dorazil do cíle. Autobusy společnosti Eurolines jezdí do Janova pravidelně jen ve středu a v pátek, pro středeční spoj firma připravuje objízdnou trasu.

Most vede přes nákupní centra, továrny, několik obytných domů, železniční trať do Milána a řeku Polcevera. Úroveň vozovky je ve výšce 45 metrů. Stavba pochází ze 60. let minulého století a v roce 2016 prošla úpravami. Místní mu přezdívají Brooklynský most nebo také "nemocný most" s odkazem na to, že se na něm uskutečnilo vícero velkých rekonstrukcí.

Most je důležitou spojnicí mezi severními regiony Itálie a ligurskými plážemi pod Janovem, dálnice A10 se posléze stáčí na západ na francouzské pobřeží.