Pístový spalovací motor je perspektivní a ještě dlouhá léta bude, byť to řada lidí neuslyší ráda, a obzvlášť politiků. Ti by si představovali, že elektromobilita přijde mávnutím kouzelného proutku. To ale z mnoha důvodů není možné, říká v rozhovoru Bohumil Mareš. Centrum vozidel udržitelné mobility, kterému šéfuje, se však nezabývá jen vývojem spalovacích motorů. Kromě nich a nejrůznějších alternativních paliv jsou předmětem jeho výzkumu také hybridní a čistě elektrické pohony a jejich efektivní řízení.

HN: Jak vypadá vozidlo pro udržitelnou mobilitu?

To slovo udržitelné je už trochu zprofanované, protože udržitelné je dnes kdeco. V našem případě jde hlavně o to, vyvíjet a zdokonalovat techniku pohonu tak, aby doprava byla přátelštější k životnímu prostředí a k lidem. V současném stavu techniky doprava udržitelná není − neustále se zvyšuje počet vozidel a narůstá celkové množství emisí z dopravy. Proto potřebujeme další vývoj. Zabýváme se jak samotnými motory, ať už spalovacími, či elektrickými, tak řízením celých pohonů − spalovacích, elektrických či hybridních. Jde o to řídit celý pohon efektivně a zbytečně neztrácet energii, což je důležité především u současných bateriových pohonů.

HN: V jakém smyslu?

Například je možné optimalizovat chování pohonu vozidla v závislosti na uvažované projeté trase. A to jak na profilu trasy, třeba z hlediska stoupání a klesání nebo křižovatek, tak na okamžité dopravní situaci. Systém sám dokáže poznat, kdy ještě má smysl zrychlovat, kdy by měl brzdit, kdy je vhodné rekuperovat a podobně. Takovým sofistikovaným řízením dokážeme zacházet s energií mnohem efektivněji. Když řidič jezdí plynule, dokáže výrazně snížit spotřebu paliva, a tím i emise. Když jezdí způsobem brzda-plyn, zvyšuje spotřebu, více namáhá vozidlo a kromě emisí z motoru zatěžuje prostředí i zvýšeným otěrem pneumatik a brzd.

Centrum vozidel udržitelné mobility

Činnost výzkumného centra se zaměřuje hlavně na výzkum nových řešení a optimalizaci koncepcí pístových motorů pro vozidla i energetiku. Dalším sektorem jsou hnací agregáty včetně elektrických a hybridních a jejich integrované řízení s ohledem na účinnost, šetrnost k životnímu prostředí a užitnou hodnotu z hlediska mobility.
Centrum sídlí v prostorách Vědeckotechnického parku Roztoky a je součástí Fakulty strojní pražské ČVUT. Na výzkumných úkolech nicméně spolupracuje s technickými univerzitami, výzkumnými organizacemi a průmyslovými partnery v Česku i v zahraničí.

HN: Takže nejvíc by pomohlo eliminovat nešetrné řidiče?

K plně autonomnímu řízení vede ještě velmi dlouhá cesta, ať už z důvodů technických, infrastrukturních, či legislativních. Jistě by ale výrazně pomohla změna jízdního stylu velké části řidičů. Příliš agresivní, nebo naopak defenzivní jízda může být také příčinou zhoršené dopravní situace a to vede k další zbytečné produkci škodlivin. Na jedné straně tak legislativa a i sami zákazníci tlačí na výrobu co nejčistších vozidel a pohonů, ale na druhé straně pak s auty jezdí velmi nešetrným způsobem, který značně degraduje veškeré snažení techniků a legislativců. Daleko horším a velmi častým jevem jsou ovšem vozidla, u kterých je například odstraněn filtr pevných částic.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se